Profit på etik? Dove klarar sig

"Planka eller Pingla?" kan jag läsa på den gigantiska affischen som sitter på stureplan i Stockholm. Det är Dove som kör sin Campaign for real beauty. Kvinnliga modeller som avviker från det vanliga catwalksidealet har rubriker som "Fet? Fin?" eller "Vissen? Vacker?" bredvid sig, samt en uppmaning om att besöka kampanjsajten www.campaignforrealbeauty.se för att göra sin röst hörd. Dove har till och med startat "the dove self-esteem fund" eller "Doves fond för självkänsla".

"Skönhetsstressen finns överallt, oavsett om det handlar om fotomodeller som har storlek 34 eller filmstjärnor med fantastiska kurvor. När unga flickor har svårt att leva upp till idealen kan de drabbas av dåligt självförtroende. Dove hjälper flickor världen över till en bättre självkänsla."

Ett cyniskt sätt att profitera på feministdebatten i samhället eller ett genuint försök att faktiskt förändra attityder i samhället? Jag tycker, precis som min vän Anna, att Dove faktiskt åstadkommer något vettigt med sin kampanj. Kommersiella intressen och moraliska budskap behöver inte ta ut varandra. Självklart rider Dove på en våg där kritik av kvinnors objektifiering i bland annat det offentliga rummet har varit på tapeten under en period, men det betyder inte att deras kampanj känns falsk eller cynisk. Av tradition är svenskar skeptiska när företag blandar sig i samhällsdebatten. Företagande och kommersialism har tidigare setts som något fult. Jag upplever att vi nu är i begynnelsen på en utvecklingskurva där till exempel Corporate Social Responsibility blir allt viktigare i varumärkesbyggandet och etik inom näringslivet mer angeläget. Maria Stareborn på Unilever (som står bakom varumärket Dove) kan helt enkelt känna sig stolt över att ha skapat en reklamkampanj och ett feministiskt debattinlägg samtidigt.

5 kommentarer

Fin reklam för taskiga produkter?

Bisonblog har noterat Doves nya kampanj som enligt dem själva ”hjälper flickor världen över till en bättre självkänsla” (Källa: Bisonblog). Jag vet inte hur mycket några foton av ”normala” kvinnor kommer att hjälpa folks självkänsla rent generellt, men…

Ett annat företag som gett sig in och uppmärksammat sociala problem tidigare är ju United Colors of Benetton och deras kampanjer för några (många?) år sedan.
Det är svårt att ha täta skott mellan samhälle och företag men samtidigt får man vara väldigt försiktig när man gör den här typen av kampanj så att kommersialismen inte lyser igenom allt för mycket. För det är väl ingen som tvekar på att dom gör det för att få upp försäljningen?
Jag tycker dock att det är fel att man, som många gör, fullständigt förkastar den här typen av reklam. Gör den nytta för samhället samtidigt som företaget tjänar pengar är det bättre än om dom hade kört en annan kampanj som bara hade gagnat företaget…

>Anna
En klok copyräv har talat. 🙂
Håller med i mångt och mycket. Jag försökte hitta något annat företag att jämföra med men det stod helt still i huvudet. Kanske är det som du säger, att det Dove gör är nytt på sitt sätt.
>Daniel.
Enligt mitt sätt att se så gör det inget om kommersialismen lyser igenom så länge den är ärlig. Eller varför inte etisk om man så vill? Etisk kommersialism – det skulle smaka det. 🙂

Av princip förhandlar jag inte med rättshaverister. Jag har tagit bort ett inlägg som postades av Jörgen Åhgren i den här tråden. Jag kommer att överväga polisanmälan om hans trakasserier fortsätter. Det finns lagar och förordningar att följa. That´s the beauty of a democracy.

Bra blogginlägg! Objektifieringen av kvinnor har ju uppmärksammats många gånger (ibland i form av bojkotter mot exempelvis företag som H&M). Men kanske kan Doves exempel vara ett uttryck för att marknadskrafterna inte måste vara objektifierande utan likaväl faktiskt stärka kvinnor. Amelia hade ju en någotsånär liknande kampanj ”Rosa halsbandet” som gick ut på att sätta rosa halsband på alla ”gubb-statyer” som en protest mot att i stort sett bara män får statyer upprättade efter sig. Snälla, om någon har fler liknande exempel, posta dem gärna här.