Bisonblog

Samhälle, internet, media

Kategori: Community (Sida 2 av 11)

Nordens första Facebook Developer Garage

Fdgstockholmlogo
Organisationen som gav oss Hej! 2007 och Hubbub07 är tillbaka. Jag talar förstås om NuStart – ett gäng Singaporestudenter och entreprenörer med ett imponerande driv. Och den här gången är siktet inställt på Facebook. Den 14 mars öppnas portarna till Nordens första Facebook Developer Garage på KTH i Stockholm. Traditionellt brukar ett FDG samla alla som är intresserade av sociala nätverk och webbutveckling för att utbyta erfarenheter kring skapandet av Facebookapplikationer. NuStart breddar konceptet och kommer förutom applikationsdiskussionerna att arrangera föreläsningar med personer som är trötta på Facebook samt ta in representanter från MySpace som kommer att tala om Googles Open Social-plattform.

Läs mer om NuStarts FDG på konferensens wiki och gå med i Facebookgruppen. Läs mer om ursprunget till Facebook Developer Garage.

Relaterade inlägg:

• Inga relaterade inlägg

Shortcut bygger nytt – men är det för sent?

Nästa vecka lanserar karriärcommunityt Shortcut.nu sin nya plattform. Ett gäng nya funktioner utlovas och i princip alla delar av sajten ska ha förbättrats. Shortcut har sedan länge varit lite av det svarta fåret i communityleverantören Netstars kundstock. Men så har det inte alltid varit. Plattformen som från början var innovativ och i framkant har sedan flera år fått se sig omsprungen av både nya versioner av Netstars plattform samt externa aktörers mer moderna satsningar.

Jag minns inte hur länge Shortcut-gänget talat om att göra om sajten och förbättra communityfunktionerna, första gången tror jag var 2001.  Men det verkar faktiskt som att det händer på riktigt den här gången. Själv gick jag med i nätverket kring millennieskiftet och har sett sajten gå från febril aktivitet till en mer slumrande tillvaro. Nådastöten stod Facebook för. När många Shortcutmedlemmar gick över till Facebook fick Shortcut med sin otidsenliga sajt ta mycket stryk. Frågan är om nylanseringen kommer ett antal år för sent eller om det går att vända skutan och bli det flaggskepp bland svenska karriärnätverk det en gång var.

När jag läser beskrivningen av de nya förändringarna blir jag inte helt övertygad, men heller inte överdrivet skeptisk. Det verkar dyka upp många förbättringar av redan befintliga funktioner och det ska bli intressant att se hur kopplingen mellan medlemmarna och det redaktionella innehållet förbättras. Jag avvaktar med ett slutgiltigt omdöme tills sajten är lanserad i skarpt läge. Det jag är extra intresserad av att undersöka är hur tänket kring externt innehåll märks på sajten. Vad händer när jag vill länka in videoklipp eller på andra sätt låta mitt innehåll genomsyras av material från andra sajter? Och om jag inte vill börja blogga i Shortcuts verktyg, hur kan jag få med mig innehåll från min egna blogg in på sajten? Försöker Shortcut uppfinna communityhjulet på nytt utan tanke på att användarna är sociala på massa andra sajter samtidigt? Eller fångar de upp  användarnas innehåll, oavsett var det publiceras, för att på så sätt skapa mervärde inom communityt? Det återstår att se.

Läs om förbättringarna i väntan på den skarpa lanseringen nästa vecka.

Relaterade inlägg:

• Inga relaterade inlägg

Här är där, där man är. Där är där, där man inte är

Om dagens teknik gör det möjligt att jobba på distans utan problem, hur kommer det då sig att du ändå vill bo i Stockholm, London eller New York? Om betydelsen av fysiska avstånd minskade skulle ju också hyrorna minska i storstäderna, men riktigt så är det inte. Tim Harford lyfter en del intressanta tankar i den här krönikan i Wired. Han driver en tes som går ut på att tekniken gör oss mer sociala offline jämfört med tidigare. Och att vårt sociala liv på nätet gynnar våra verkliga möten, snarare än ersätter dem.

”Harvard economist Ed Glaeser, an expert on city economies, argues that communications technology and face-to-face interactions are complements like salt and pepper, rather than substitutes like butter and margarine. Paradoxically, your cell phone, email, and Facebook networks are making it more attractive to meet people in the flesh.”

Jag tycker att Tim Harford belyser en intressant aspekt av sociala medier som är lätt att glömma bort. Nätet och de sociala sajter vi använder handlar om att ge oss ”både och”, inte ”antingen eller”. De digitala kommunikationsvägarna gör det möjligt för oss att hålla kontakt med många fler människor på ett otvunget men också fragmenterat sätt. Genom e-mail bestämmer mottagaren själv när den vill ta emot mitt budskap, samma sak gäller för bloggar, communities och andra kommunikationsvägar där någon form av kanal finns mellan mig och mottagaren.

Ibland missioneras det om att internet gör det möjligt att ha världen som arbetsfält och sitta i en solstol i Thailand när kollegorna sliter i vintermörkret i Stockholm. Fredrik Härén talar till exempel om härarbete och berättar hur han ofta tar med sig dator, mobil och arbetsuppgifter till en solig plats långt borta. Där kan han sedan hålla kontakt med uppdragsgivare och kollegor på distans.

Men det personliga mötet är fortfarande viktigt. Fundera på hur det kommer sig att några av världens mest innovativa webbföretag huserar eller är startade i Silicon Valley på USA:s västkust. Tekniken gör det möjligt att starta och driva webbföretag i princip varsomhelst i hela världen, men ändå samlas människorna, idéerna och mötena på begränsade arenor. Tim Harford ger ett exempel:

”In a study published in the American Economic Review, researchers examined 4,000 US-based commercial innovations and found that more than half came from just three areas: California, New York/New Jersey, and Massachusetts. Almost half of all US pharmaceutical innovations were invented in New Jersey, a state with less than 3 percent of the nation’s population.”

Linden Labs som skapat den virtuella världen Second life får säga vad de vill. Förtroende är en viktig ingrediens vid alla typer av mänskliga relationer och skapas (fortfarande) betydligt snabbare vid fysiska möten jämfört med digitala. Vi föredrar att vara nära de människor vi tycker om. Tekniken gör det möjligt att hålla kontakt med fler, träffa fler och skapa en känsla av samhörighet. Resultatet är fler möten i den fysiska världen. Både och, inte antingen eller, alltså.

Kent_hovet

Många människor på en plats. (Från Kents konsert på Hovet i november 2007)

Relaterade inlägg:

• Inga relaterade inlägg

Rykte: Facebook köper Plaxo

Plaxo_logo_animated
Plaxo var från början en webbtjänst för att synka och hålla koll på adressuppgifter och information kopplat till ens kontakter. Det gick att ladda upp kontakter från till exempel MS Outlook och sedan uppmana de som fanns med på listan att uppdatera sina uppgifter via Plaxos sajt. Förra året lanserades Plaxo Pulse, vilket var en betydligt mer social version av samma grundidé. Via Plaxo Pulse kan du samla flöden från dina kontakter, till exempel bilder från flickr, videos från youtube eller inlägg från bloggar. Tillsammans med kontaktinformationen från dina kontakter och tillgången till deras flöden blir Plaxo Pulse ett kraftfullt nätverksverktyg. Och liknelsen med Facebook är inte ogrundad. Nu ryktas det att Facebook tänker köpa Plaxo, bland annat för att få tillgång till Plaxos smarta synkningsteknik.

Läs mer på VentureBeat.

Facebook är idag värderat till 15 miljarder dollar enligt Venturebeat. Plaxo ska enligt rykten vara till salu för mellan 100 och 200 miljoner dollar.

[Tipstack: Erik Starck]

Relaterade inlägg:

• Inga relaterade inlägg

Identitetsskapande på nätet – en fråga med många bottnar

IDG har fört samman ett gäng intressanta personer för att tala om sociala medier och identitetsskapande på internet. Självklart kommer Facebook upp titt som tätt i diskussionen, men även andra sajter och dess användningsområden avhandlas. Det är ett hyfsat intressant samtal, men jag tycker att det saknas djärva framtidsvisioner. Panelen består dessutom av endast män, vilket för ovanlighetens skull även noteras i kommentarerna under artikeln.

Själva ämnet onlineidentitet är hyperintressant och något som avhandlas allt för sällan. Det är idag något som inte bara kidsen behöver hantera, utan människor i alla åldrar. Integritetsdiskussioner i all ära, men det finns många andra områden inom vårt identitetsskapande som också är intressanta. Vad innebär det för oss människor att våra liv blir medierade och att vår möjlighet att hålla kontakten med andra människor förenklas och accelererar? Vad betyder det för vår syn på oss själva som en del av samhället – det fysiska och det virtuella, och hur förändras demokratiprocessen och det politiska systemet av de nya möjligheterna?

Relaterade inlägg:

• Inga relaterade inlägg

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén