Viktigaste lärdomen om mediebranschen 2018

Nu börjar årssummeringarna ramla in. Själv startade jag genom att försöka mig på en summering av tidskriftsåret 2018.

Nu börjar årssummeringarna ramla in. Själv startade jag genom att försöka mig på en summering av tidskriftsåret 2018 i Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev. 

Yonna Waltersson, Åsa Uhlin, Claes de Faire, Patrik Hadenius fick alla svara på samma tre frågor om året som gått och utmaningarna inför 2019. Här är mina svar (läs gärna vad de andra svarade också).

Vilken händelse var den viktigaste i tidskriftsbranschen 2018?
– Reglerna kring GDPR präglade första halvan av året med nästan samma känsla som vid millennieskiftet. Nu lever vi i post-GDPR-samhället och de första konkreta fallen börjar dyka upp där reglerna testas i praktiken. I grunden är det bra med initiativ som stärker integriteten kring människors personliga data. Den andra halvan av året stod det klart att EU äntligen öppnar upp för en sänkning av digitalmomsen, en fråga vi på Sveriges Tidskrifter jobbat med lobbying kring i nio års tid. Nu återstår genomförandet i Sverige, vilket Finansdepartementet presenterat ett konkret förslag för i veckan.

Vilken är din viktigaste lärdom från 2018?
– Att vi nu ser tydliga tecken på att det faktiskt går att ta betalt för medieinnehåll på nätet. Samtidigt befinner sig medierna i förtroendebranschen och vi utmanas av både propagandainstitutioner och plattformar med långt mer sofistikerade tekniska lösningar än många mediebolag. En lärdom i det är att inte tappa bort vad det är som medierna gör bäst, och bli ännu bättre på det.

Vilken utmaning är viktigast för Sveriges Tidskrifter att hantera 2019?
– Att stötta våra medlemmar i den radikala omställning som just nu pågår i vår bransch, och att inte vara för nostalgiska kring gamla metoder och format. Samtidigt ska vi inte lägga alla ägg i samma korg när det gäller nya trender och hajpade fenomen. Både vi som organisation och våra medlemmar har en palett av tillgångar och möjligheter. Framgång för oss handlar om hur vi utnyttjar den bäst, till exempel genom nya intäktsmöjligheter och satsningar på digitala läsarintäkter, men också i hur vi bygger relationer med målgrupperna och blir ännu bättre på det vi alltid har gjort.