Igår meddelade skönhetsbloggaren och juristen Annahita Yazdi att hon fått nog. Hon kommer vare sig att skönhetsblogga, flyga eller shoppa under hela 2019 och jag funderar på om hennes radikala svängning är ett tecken i tiden.

Annahita skriver i inlägget kallat Sista kapitlet:

”Jag har tappat kärleken. Inget spelar roll längre, allt är samma sak och allt är destruktivt. All konsumtion tär på vårt gemensamma hem och av solidaritet med klimatflyktingar och framtida generationer kan jag inte fortsätta med det här. Jag mår inte bra av det. Jag kan inte göra detta mer. industrin, säljare, sponsrade inlägg, influencer marketing och pressutskick har dödat min kärlek till beauty och hur jag än letar så hittar jag inget motiverande i detta längre. Jag är fullständigt utsliten, min värld är övermättad och både jag och ni behöver en rening som gör att man kan börja om på nytt blad.” Läs gärna hela inlägget.

Influencer-marknadsföring har blivit hett de senaste åren och ytterligare en marknadsföringsyta för konsumentvarumärken med behov att nå ut till sina kunder. Samtidigt hörs allt fler röster om det ohållbara i en digital närvaro som ständigt uppmuntrar till konsumtion, och likt Annahita har till exempel inrednings-influencern Frida Ramstedt som driver Trendenser löpande lyft frågan. I ett inlägg från tidigare i år skriver hon:

”Förstår ni varför jag känner frustration när jag scrollar runt i instagramflödet och ser hur mycket vi influencers flyger. Hela tiden. Flera gånger per år. Utan att ifrågasättas. Vi måste sätta det i perspektiv. Är det verkligen rimligt att vi, som nu ska ner till 2 ton koldioxidutsläpp per person och år, inspirerar varandra att flyga mer när det kostar så mycket för klimatet? Det övergår mitt förstånd att vi helt ogenerat kan få fortsätta inspirera och marknadsföra en flygande livsstil som ideal. Utan att skämmas.”

Det här är något som även diskuteras av medlemmarna i intresseorganisationen Influencers of Sweden, bland annat med utgångspunkt i Fridas inlägg. Kommersiella samarbeten och reklam för konsumentvarumärken är en bärande del i att kunna försörja sig både för traditionella medier och influencers.

Samtidigt når julhandeln nya rekord enligt prognoserna och Black Friday som nyss gått av stapeln pekar snarare på ett ännu större konsumtionsfokus för många människor. Allt detta vid kulmen av en högkonjuktur då många har mer medel att konsumera för än tidigare.

Är en ny lågkonjuktur det som blir startpunkten på en radikal omställning i attityder kring konsumtionen? Eller krävs det att framgångsrika influencers tar ställning och gör hållbara val? Antagligen både och, och tusen grejer till, framförallt politiska beslut. Men som tecken i tiden är det intressant att opinionsbildare inom skönhet och inredning tar aktiv ställning MOT ökad konsumtion.

Ytterligare lästips:
Uppmärksamma läsare här på Bisonblog kanske läste mitt relativt populära inlägg Att flyga är rasism, som lyfter fler perspektiv kring vårt avtryck på inte bara miljön, utan även människor i andra länder, när vi konsumerar. 

Relaterade inlägg: