Fyra (av många) kommunikationstrender 2019

Jag har begått trendspaning igen och författat 10 000 tecken till Resumé Insikt nu i november.

Fredrik Wass

Jag har begått trendspaning igen och författat 10 000 tecken till Resumé Insikt nu i november. Om du är prenumerant kan du läsa hela texten.

Här är inledningen:

”Ska jag lyssna på åsiktsmaskinerna som berör den digitala utvecklingen skulle en trendspaning inför nästa år handla mycket om hur trögrörliga medierna är, hur underbara techbolagen från Silicon Valley är och att framtiden tillhör AI, VR, AR, självkörande bilar, autonoma scootrar och “ridesharing for groups” (eller kollektivtrafik, som vanligt folk säger). Glömde jag drönare? Ja, drönare ska med förstås. Eller var det från spaningen inför 2016? Minns inte. Men ja, framtiden innehåller definitivt dessa innovationer, så helt fel är det förstås inte.

Men hur säker jag än är på att innovationerna ovan redan gjort intåg eller kommer göra det inom kort i medie- och kommunikationsbranschen, så är jag lika säker på att det även finns andra trender som pågår parallellt och som kan vara värda att uppmärksamma. 

Och vem gillar inte listor? ALLA ÄLSKAR LISTOR! Här kommer ännu en. Fyra kommunikationstrender att ha koll på inför 2019. Ganska fiffig rubrik om jag får säga det själv. 

OBS! En av de absolut viktigaste trenderna är förstås hur vi förstör vår planet, flyger som aldrig förr, vägrar ändra vår livsstil och är allmänt destruktiva trots att vi vet konsekvenserna. Den trenden bör finnas med i ALLA trendspaningar inför 2019, men de kommande fyra trenderna är lite mindre samhällsomstörtande, på gott och ont.”

Fredrik Wass: Fyra kommunikationstrender som slår 2019