Glöm inte att ”göra ett misstag varje dag”

Ta in en gästföreläsare som berättar vad du borde göra, men väldigt sällan med egen erfarenhet av att ha gjort samma sak. Det känns dock väldigt ”i framkant”.

Att betrakta kommunikationsbranschen kan ibland kännas som att kliva runt i ett ljust-och-fräscht-hem, inklusive ”inspirerande” citat på väggarna.

Har du problem med att hitta relevanta KPI:er för din nativesatsning? 
– Glöm inte att ”göra ett misstag varje dag”. 

Är du otrygg i rollen som marknadschef och tvekar inför hur den digitala transformationen påverkar hela kärnan i vad ditt företag sysslar med? 
– ”You have the same amount of hours in a day as Beyonce.” 

Ta in en gästföreläsare som berättar vad du borde göra, men väldigt sällan med egen erfarenhet av att ha gjort samma sak. Det känns dock väldigt ”i framkant” med den snygga keynotepresentationen och paneldiskussionen ni har efteråt där ni pratar om att bli mer agila och snabbrörliga. 

”The best way to predict your future is to create it.” 

Så där håller det på. Visst är det viktigt att omvärldsbevaka och hålla koll på generella trender. Men hajpade metoder (hej marketing automation), kanaler (hej rörligt) och budskap (hej storytelling) får inte stå i vägen för grundläggande kunskap och insikter från män­niskor som jobbar operativt med riktiga uppdrag och riktig kommunikation, oavsett om de tillhör företag, byråer, organisationer eller myndig­heter. 

De som delar inspirationscitat om hur du ska bli framgångsrik i sociala medier är sällan de som står med fötterna på det kommunikativa verkstadsgolvet, med ansvar för tusentals kundrelationer och under tryck av resultatkrävande ledningsgrupper. 

Om något känns lite väl visionärt och fluffigt är det antagligen det. Sanningen om vad som faktiskt bygger varumärke, konverterar trafik eller säljer produkter finns hos dem som gör jobbet varje dag. Prata med en analyticsexpert hos en e-handlare eller ett stort konsumentföretag och du får en väldigt exakt bild av hur människor rör sig på en webbplats. Prata med en webbredaktör på en stor mediesajt och du får reda på precis vad människor är intresserade av i realtid. 

Diskutera dina utmaningar med branschkolleger som känner din verksamhet och ta hjälp av dem som levererar egna resultat, inte de som berättar om andras framgångar. 

Texten är ursprungligen publicerad i Resumé.