It’s all about Facebook, stupid

Facebook, Facebook, Facebook. Under de senaste två veckorna har det blivit extra tydligt hur många aktörer i mediebranschen som blivit beroende av Facebooks plattform.

Facebook, Facebook, Facebook. Under de senaste två veckorna har det blivit extra tydligt hur många aktörer i mediebranschen som blivit beroende av Facebooks plattform för att nå och kommunicera med läsare, tittare och lyssnare. Det märks i antalet analyser och reaktioner på nyheten om att Facebook ändrar i sin feed för att premiera mer privat och personligt innehåll snarare än annonsörer och medieinnehåll (en förändring som stegvis genomförts under hösten men som först nu kommunicerats mer konkret från Facebooks sida).

Erik Carlsson, Aftonbladets sociala medier-chef, tror att KIT är ett mediebolag som tjänar på förändringarna, medan han ser självkritiskt på hur Aftonbladet och andra medier jobbat hårt på att medvetet manipulera flödena för att få Facebooks engagemangsnivå att slå i taket. Det här fenomenet har KIT:s Fredrik Strömberg skrivit utförligt om här: Svenska publicister på Facebook – en genomgång.

Med ovanstående sagt blir veckans söndagslänkar samling med Facebook-tema. Håll till godo, och tyck gärna till som vanligt.

Söndagslänkarna. Varje söndag publicerar jag några av de länkar jag samlat på mig under den senaste veckan. Vill du ha ett automatiskt mail i din inbox med inläggen kan du registrera dig här.

Digitala Mediepodden: ”Att slå algoritmerna är en katt- och råttalek”

”Veckans avsnitt av Digitala Mediepodden gästas av Erik Carlsson som berättar hur Aftonbladet arbetar i sociala medier.”

Undersökning: Drastisk minskning av engagemang för nyhetsmedier på Facebook

”En färsk analys från sociala medier-verktyget Ezyinsights skvallrar om att Facebook troligen styrde om i algoritmen redan under 2017. Engagemanget för nyhetsmedier minskade nämligen ordentligt under andra halvåret 2017.”

Så påverkar Facebooks stora uppdatering svenska medier

”Expressens tf. sociala medier-chef Emma Malmlöf och Dagens Nyheters redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson kommenterar nyheten om att Facebooks användare ska få ranka publicister på plattformen. En uppdatering som väckt kritik världen över.”

Nu ska Karin Pettersson ta fighten med Facebook istället för SD

”Den 15 februari tillträder Aftonbladets mångåriga politiska chefredaktör Karin Pettersson som ny director of public policy på Schibsted. I Resumés helgintervju berättar hon om ledarsidans med- och motgångar, hanteringen av Fredrik Virtanen samt hur hon vill lösa mediernas problematiska relation till Facebook.”

Salesforce CEO Marc Benioff compares Facebook to cigarettes

”In an interview with CNBC in Davos, where he is attending the World Economic Forum, Benioff pointed to the addictive nature of social media platforms and offered an analogy with the tobacco industry about how the technology should be regulated.”

“This is serious: Facebook begins its downward spiral”

”Facebook was always famous for the sign that hung in its offices, written in big red type on a white background, that said “Move Fast and Break Things.” Every time I think about the company, I realize it has done just that—to itself”, skriver Nick Bilton i Vanity Fair. 

Facebook tänker rätt – men resultatet kan bli väldigt fel ändå

”En ganska stor del av konsumenterna, av min inkorg att döma, tror, eller påstår mot bättre vetande, att publicistiska beslut tas baserade på politik snarare än nyhetsvärdering. Faktum är ju att många av dessa krafter inte söker någon sanning eller ”trovärdighet”. Det är makt de vill åt. Det är därför faktagranskning har visat sig vara tandlöst mot så kallade ”falska nyheter” – de som skapar och sprider dem tror inte att det är sant, de vill påverka människor i en politisk riktning.” skriver Martin Schori, Aftonbladet.