Redaktionsrevolter, algoritmskola och analys av sd-väljarnas stöd

Algoritmer som premierar extrema åsikter och den verkliga orsaken till att sd-politiker kan bete sig som hur som helst. Söndagslänkarna är tillbaka och veckans utgåva fortsätter domineras av metoo-rörelsens kraft.

Söndagslänkarna. Varje söndag publicerar jag några av de länkar jag samlat på mig under den senaste veckan.Vill du ha ett automatiskt mail i din inbox med inläggen kan du registrera dig här.

Anna Loverus

Därför ska du inte ta debatten med rasisterna på Facebook

Anna Loverus fortsätter analysera och tolka algoritmernas påverkan på hur vi kommunicerar.

Med ett val runt hörnet och polarisering som en identifierad samhällsutmaning är det många som funderar på hur man kan bidra till ett bättre debattklimat på nätet. Här är några konkreta förslag på vad du kan göra, och vad du borde undvika.

Resumé | Jennifer Wegerup

Knäckt av kollegorna – så skapas kulturen som kränker kvinnor

Jennifer Wegerups text är kanske en av de mest drabbande skildringarna inifrån mediebranschens arbetsplatser i kölvattnet av #metoo-rörelsen. Det fanns och finns helt fantastiska journalister och medarbetare på Aftonbladet. Det som har pågått under hösten är ett (en?) katarsis. En kris med många lager, men mitt i allt – en möjlighet att hitta en bättre väg framåt.

Expressen | Thomas Mattsson

Kärleksförklaring till Aftonbladet

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver en väldigt lång text om Aftonbladets historia av konflikter, rapporteringen som ofta legat i absolut framkant och rollen som innovationshus för både journalistik och redaktionella processer. Mattsson namnger i princip alla utpekade profiler, ger sin analys av ”spelet” bakom kulisserna och ger ett antal scenarion inför framtiden. Om det verkligen är en kärleksförklaring går att ifrågasätta, men läsvärt är det.

TPM | Josh Marshall

There’s a Digital Media Crash. But No One Will Say It

”The big picture is that Problem #1 (too many publications) and Problem #2 (platform monopolies) have catalyzed together to create Problem #3 (investors realize they were investing in a mirage and don’t want to invest any more). Each is compounding each other and leading to something like the crash effect you see in other bubbles.”

Hyttfors.com | Stefan Hyttfors

Bitcoin – once in a lifetime

Stefan Hyttfors skriver att vi kanske borde se kryptovalutor som ”the internet of money”, och precis som att e-mail var en av de första grejerna vi kunde göra på internet, så betyder inte etableringen av blockchain-tekniken och kryptovalutorna att det är det enda vi kommer använda det till.

”many think of Bitcoin as digital money, and therefore all discussions are focused on exchange rates to determine value. The currency is extremely volatile since it is an extremely immature and small currency compared to any state (fiat) currency. But Bitcoin might be so much more than internet money; maybe we need to think of it as the internet of money. In that case, currency is just the first application, like e-mail was the first application of the internet.”

Novus | Torbjörn Sjöström

Novusundersökning, SD väljaren

Torbjörn Sjöström, vd för Novus, skriver en analys kring de senaste opinionssiffrorna för de svenska riksdagspartierna och fokuserar på väljarna som stödjer Sverigedemokraterna. Hur ser motiven ut bakom stödet och hur kommer det sig att sd:s politiker tycks kunna bete sig hur vidrigt som helst utan någon synbar effekt i förtroendesiffrorna?

”Många som sympatiserar med SD ser det som en tydlig signal till omvärlden att något är fel, man går till den som erkänner problemen, förhoppningsvis stoppar den negativa utvecklingen, drar i nödbromsen. Däremot är det inte säkert att man förväntar sig lösningar. Det räcker att de erkänner problemen. Detta är också förklaringen till varför SDs sympatisörer upplevs vara helt opåverkade av kriser inom partiet. Man röstar inte på dem för att de är rumsrena, tvärtom, man röstar på dem för att de är de enda som erkänner problemen i samhället. Sverigedemokraterna ”säger som det är”.”

Sara Hernandez

Revolutionen i #metoo byggs på sociala kanaler

”Sociala medier har också gett oss kraften att organisera oss. På rekordtid har tiotals (kanske hundratals) grupper bildats för alla olika typer av branscher, men även för skolelever, brukare och människor utan specifik yrkesmässig tillhörighet. Och vi har kunnat organisera oss, diskutera, skriva på uppropslistor och dela våra historier.”

Dagens Media

Därför​ ​hade​ ​#metoo​ ​aldrig​ ​kunnat​ ​bli​ ​så​ ​stort​ ​utan sociala​ ​medier

Intressant 15-minuterspodd från Dagens Media där KIT:s marknadschef Jonna Ekman gästar.

”Medan​ ​det​ ​är​ ​relevant​ ​att​ ​veta​ ​hur​ ​man​ ​distribuerar​ ​innehåll​ ​på​ ​ett​ ​bra​ ​sätt​ ​kommer​ ​det​ ​aldrig kunna​ ​väga​ ​upp​ ​den​ ​effekt​ ​som​ ​bra​ ​innehåll​ ​har.​ ​Om​ ​en​ ​begåvad​ ​distributör​ ​kan​ ​höja effekten​ ​tio​ ​gånger​ ​kan​ ​kvalitén​ ​på​ ​innehållet​ ​höja​ ​effekten​ ​tusen​ ​gånger.”

Beatly | Isabelle Ljungqvist

Micro-influencers

Många inlägg om hur man ska räkna på influencer marketing som medieinvestering har publicerats senaste året. Isabelle Ljungqvist, en av grundarna bakom influencer-plattformen Beatly drar en lans för micro-influencern och förklarar varför den som letar stor och bred räckvidd ofta är fel ute om den lägger sina pengar på influencer-samarbeten.

MEDIUM | James Bridle

Something is wrong on the internet

”Someone or something or some combination of people and things is using YouTube to systematically frighten, traumatise, and abuse children, automatically and at scale, and it forces me to question my own beliefs about the internet, at every level.”

Foto överst: Ralf Roletschek / roletschek.at