Bästa tipsen för dig som föreläser, myten om filterbubblan och diskussion om pressetiken

Det har varit en intensiv vecka nyhetsmässigt. Även den som följer diskussioner om mediebranschens utveckling och digitaliseringens konsekvenser har haft fullt upp att hänga med. Därför har jag gjort mitt bästa för  att samla läs-, lyssnings- och sebart innehåll i Söndagslänkarna. Hör gärna av dig med feedback.

Söndagslänkarna. Varje söndag publicerar jag några av de länkar jag samlat på mig under den senaste veckan.Vill du ha ett automatiskt mail i din inbox med inläggen kan du registrera dig här.


Elin Häggberg | Teknifik

Om att föreläsa

Finns det någon som skriver bättre guider och tipsinlägg än Elin Häggberg aka Teknifik? Antagligen inte. Nu har hon skrivit långt och matigt om hur hon förbereder och genomför sina föreläsningsuppdrag. Jag har föreläst mot betalning mer eller mindre regelbundet sedan 2005 men känner mig som en total rookie när jag läser hennes inlägg.

”När jag föreläser får jag göra precis detta och jag trivs så himla bra med att göra det! Därför tänkte jag idag dela med mig lite av hur jag lägger upp det kring mina föreläsningar och hur jag försöker mota nervositeten i grind.”

SVT | Marit Sundberg

FOI: Därför lockas män till svenska hatsajter

”Totalförsvarets forskningsinstitut har granskat svenska invandrings- och främlingsfientliga sajter.
Artiklarna och kommentarsfälten på Avpixlat – som numera heter Samhällsnytt – domineras nästan fullständigt av män. Samtidigt framställs kvinnor antingen som offer, förrädare eller ideal i radikalnationalistiska miljöer som Nordfront.
– Det handlar mycket om makt, säger forskaren Nazar Akrami.”

Breakit | Erik Wisterberg

Efter Breakits frågor – Wolt bryter med brottsmisstänkte företagaren

Breakit går från klarhet till klarhet när de fortsätter sätta ”gigekonomins” aktörer under press. Det finns så många fantastiskt bra saker med de nya innovativa (ofta globala) tjänsterna som växer fram i digitaliseringens tidevarv.Samtidigt finns exempel på åratal, ja decennier, av kamp för anständiga arbetsvillkor och löntagarens position gentemot arbetsgivare, går om intet.

”För att slippa ha egna anställda, och således ett formellt arbetsgivaransvar, har mat-apparna Uber Eats och Wolt valt samma upplägg. De har anlitat mellanhänder som i sin tur anställer de hundratals cykelbud som vi ser på Stockholms gator. Breakit kan i dag avslöja att Evolveras, det företag som Wolt anlitat för att agera arbetsgivare åt sina cykelbud, har grundats och drivits av en man misstänkt för grov ekonomisk brottslighet.”

Kwasbeb.se | Jack Werner

Ny rapport: Journalistiken och felaktigheterna sitter i samma båt

Jack Werner har skrivit en rapport om felaktigheter på internet och hur de kan motarbetas, på uppdrag av Fojo. I ett inlägg summerar han de viktigaste bitarna av innehåll och uppmanar till att komma med feedback.

”Rapporten som jag och Fojo publicerat kan läsas här, och den utmynnar i att Fojo föreslår ett svenskt kunskapscentrum för faktagranskning motsvarande Poynters International Fact-Checking Network. Ett sådant projekt skulle jag också vara mer eller mindre inblandad i. Jag hör hjärtans gärna era tankar om det, eller om rapporten och dess idéer i stort.”

Forskning & Framsteg | Henrik Höjer

Forskare: Filterbubblan är en myt

För den som följt internetdebatten senaste åren är det här inga nyheter, men det tål att upprepas. Och det görs i en artikel i Forskning & Framsteg där flera medieforskare får komma till tals, bland annat Annika Bergström vid SOM-institutet, Göteborgs universitet. Människan söker sig till sammanhang som bekräftar en attityd eller inställning som den redan har.

”Om det skulle finnas filterbubblor idag så har de nog alltid funnits. Men det finns ingen forskning som tyder på att vi skulle vara mer benägna att idag omge oss med åsikter som bekräftar oss eller våra åsikter. Vi har alltid valt vänner, sammanhang och aktiviteter som bekräftat oss. Och morgontidningar, för den delen, säger hon.”

Dagens Nyheter | Johan Croneman

Johan Croneman: Varför måste även äkta glädje regisseras?

Inte bara jag störde mig på den till synes ”spontana” stormningen av Kanal 5:s programledar-desk direkt efter Sverige-Italien-matchen i veckan. Att spelarna skulle ha sönder desken var enligt uppgift planerat sedan innan, vilket kanske också förklarar sändningspersonalens till synes oberörda reaktion när de snabbt plockade ihop bitarna och fortsatte sändningen.

Gizmodo | Kashmir Hill

How Facebook Figures Out Everyone You’ve Ever Met

”Shadow contact information has been a known feature of Facebook for a few years now. But most users remain unaware of its reach and power. Because shadow-profile connections happen inside Facebook’s algorithmic black box, people can’t see how deep the data-mining of their lives truly is, until an uncanny recommendation pops up.”

Resumé insikt debatt | Johan Såthe m.fl.

Är pressetiken passé efter #meeto?

Branschtidningen Resumé gör många bra saker, och nyligen vann de även pris på Tidskriftsgalan för Årets omgörning. En ny grej är deras debattprogram inom ramen för Resumé Insikt. Programmet publiceras även på Youtube och veckans panel bestod av Åsa Linderborg, kulturchef Aftonbladet, Martin Ahlquist, politikchef Expressen, Andreas Ericson, chef för Timbro Medieinstitut. Programledare är Johan Såthe chefredaktör Resumé. En sevärd diskussion.

”Jag tycker att den här Metoo-kampanjen har skapat en slags masspsykos, visserligen i ett gott syfte. Pressetiken har luckrats upp på ett sätt som vi inte har sett tidigare. Att tidningar hamnar i så olika publiceringsbeslut visar ju bara att pressetiken inte har varit tillräckligt manifest diskuterad, både internt och externt.
– Det är väldigt svårt för varje respektive chefredaktör och ansvarige utgivare att förklara sina publiceringsbeslut skulle jag säga. Det är oerhört förvirrande för tittare, lyssnare och läsare.” säger Åsa Linderborg i programmet.

1 kommentar