Bisonblog

Samhälle, internet, media

Mitt Almedalen 2014

Årets almedalsvecka präglades av jämställdhet och feminism, rasifierades situation men tyvärr också av nazister och rasisters närvaro. (Läs gärna Makthavarlistan 2014 för en ganska bra överblick över snackisar och händelser under hela almedalsveckan).

Almedalsveckan präglades också av säkerhetspådrag i form av både civila och uniformsklädda poliser som med sina öronsnäckor och sladdclips i kavajen var lätta att identifiera på gator och torg. Själv blev jag stoppad två gånger (en gång av SÄPO och en gång av två civila poliser) och fick visa legitimation samt förklara mitt ärende i Almedalen. Som vit medieman tillhörande samhällsnormen var det en nyttig erfarenhet att bli misstänkliggjord på grund av mitt utseende (jag hade tidigare haft en keps med katter på som tydligen väckte uppmärksamhet i polisens spaningsverksamhet och som gjorde att jag senare blev konfronterad).

Resultifys lista på makthavare onlineI år var mitt fjärde år som besökare av almedalsveckan, och lite förvånande utsågs jag på förhand av både Makthavare.se och Resultify till Almedalens hetaste twittrare respektive en av de  12 största makthavarna online i Almedalen. Det finns fortfarande gry i gubben uppenbarligen, dock är jag ganska skeptisk till både Klout och att mäta inflytande digitalt än så länge. När man vet vad man mäter kan det förstås vara intressant, och om inte annat smickrande för oss som blir listade. Men risken är att det uppfattas som en neutral och verklig sanning, bara för att det går att sätta siffror på det.

Redaktionen för almedalsbrevet

Varje år i Almedalen har sett lite annorlunda ut jämfört med tidigare för mig. Min almedalskarriär började som skribent för Makthavare.se, fortsatte som poddare med Maktministeriet och i år var det så dags att vara där som representant för ”the dark side”, det vill säga som kommunikationskonsult.

Dock att jag tillsammans med mina kollegor på Intellecta Corporate var inblandad i en ytterst transparent och synlig verksamhet i år, nämligen Almedalsbrevet. Varje dag direkt efter partiledartalet skickade vi ut ett nyhetsbrev till ett antal tusen prenumeranter med färsk statistik från både det nyss avslutade talet samt vad det snackats om på nätet från Almedalen under dagen.

Viss höjdskillnad hos kollegorna på Intellecta Corporate.

Jag och några av kollegorna på Intellecta Corporate.

Almedalsbrevet blev mycket uppskattat och Makthavare.se utnämnde det till ”Årets nyhetskälla” i sin traditionsenliga Makthavarlista.

Här är Almedalsbreven 2014

06/29/2014 – Almedalsbrevet

Vi löser jämställdheten i kommunikationsbranschen

Ovanstående rubrik var löftet som Sveriges kommunikatörer gav publiken på en workshop inför publik dit jag var inbjuden som deltagare under måndagen. Tillsammans med Christina Knight, CD på Ingo, Helena Norrman, kommunikationsdirektör på Ericsson, Andreas Drufva, marknadschef på Rättviseförmedlingen och Edel Karlsson Håål, lönebildningsexpert på Svenskt Näringsliv diskuterade vi jämställdhet i vår bransch och olika metoder att tänka jämställt vid till exempel rekrytering och ledarskap. Seminariet finns filmat här. För mig var workshopen starten på Almedalsveckan då jag nyanländ med färja till Visby och jetlaggad efter två veckor i San Francisco skulle försöka tänka klart kring ämnet.
Sveriges Kommunikatörer seminarium
Helena Norrman, Andreas Drufva och Christina Knight. 

Den återkommande debatten om Almedalen

Så här veckan efter almedalsveckan är det lätt att alla upplevelser, möten, seminarium och händelser lätt flyter ihop. Man glömmer var och när saker ägde rum, men man glömmer inte känslan som lämnades kvar efteråt.

Varje år kritiseras Almedalsveckan för att vara en tummelplats där politik och media inte vet var den ena armen början och den andra slutar, bildligt talat. Där de som ska granskas umgås med de som granskar, och där näringsliv, intresseorganisationer, myndigheter och branscher står sida vid sida på mingel och restauranger för informella utbyten och nätverkande. Och ja, Almedalen kan vara allt det. Men framförallt är det en av de mest öppna och mest tydliga mötesarenorna jag någonsin varit på. Dörrarna (om det ens finns några) står bokstavligt talat öppna för vem som helst som vill ta del av helt fantastiskt många intressanta och givande samtal och diskussioner inom en flora av olika områden och med ett gäng särintressen som avsändare. Det är unikt.

Självklart måste Almedalsveckan fortsätta att debatteras och analyseras så att debatten om mediernas närhet till makthavarna fortgår. Men tro inte att Almedalen bara handlar om politik och media. Det är så mycket mer som händer. Och 95 procent av det syns aldrig i spalterna. Jag skulle vara förbannad om myndigheter och andra skattefinansierade verksamheter INTE tog chansen att vara i Almedalen för att byta erfarenheter och lära sig av kollegor och andra aktörer. Jag vill att mina skattepengar ska användas effektivt. Det är INTE effektivt att sitta på var sitt håll i landet och uppfinna var sitt hjul för offentliga medel. Men det ÄR effektivt att samla nyckelaktörer på ett ställe, ta lärdom av varandra för att sedan kunna åka hem och undvika att upprepa andras misstag. Den sidan av Almedalen nämns sällan eller aldrig, men för mig är det en av de viktigaste delarna av veckan i Visby.

Läs gärna Brit Stakstons Mitt Almedalen 2014 för en bra summering av veckan.

Relaterade inlägg:

Föregående

Sista natten med (Blogg100)-gänget

Nästa

15 sidor mediemän i senaste numret av Filter

2 Kommentarer

  1. Gunnar Oesterreich

    Jag var i Almedalen för första gången. Tycker du gör en fantastiskt bra sammanfattning av en otroligt givande vecka!

    • Fredrik Wass

      Tack. Och fint att det blev en bra vecka för dig!

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: