Klickoptimering vs läsarvärde

Den här skärmdumpen från min mobiltelefon fick många kommentarer och likes när jag la upp den på Facebook och Instagram tidigare idag. Jag beskrev den som ”skillnaden mellan klickvärde och läsarvärde”.

Nobelpriset Aftonbladet och Expressen

Det uppstod även en diskussion kring vad som egentligen är läsarvärde och någon hävdade att den tidning som drar in flest besökare och kan överleva står för ett högre läsarvärde, en koppling som känns minst sagt tvivelaktig. Dock tycker jag inte den här bilden säger så mycket om just Aftonbladet och Expressen som konkurrenter. Det skulle lika gärna kunna varit Expressen som stod för den mer kortfattade (och klickvänliga) rubriken. Låt den som aldrig klickoptimerat en rubrik kasta den första stenen liksom. Däremot blev det för mig ett väldigt tydligt exempel på hur det faktiskt fungerar i praktiken när ett mediehus vill driva trafik till den egna sajten. Och så länge annonsaffären ser ut som den gör är det en naturlig konsekvens.

Samtidigt finns det inget som ger lika många klick som raka och stora nyheter eller egna granskningar och avslöjanden. Det är när icke-nyheter sminkas upp för att skapa ett falskt intresse som jag tror att läsare känner sig både besvikna och lurade. En stor nyhet kräver inga tillspetsade rubriker, men en nyhetssajt måste ju överleva även de dagar det inte händer lika mycket och tjänar såklart på att driva så mycket trafik som möjligt. En intressant aspekt är dock ration mellan återkommande och nya besökare för de stora nyhetssajterna, något jag inte har koll på.

Även på Twitter går det att se hur många nyhetskällors inlägg är optimerade för att vi ska vilja klicka på länkar, snarare än att få all information på en gång. Själv roar jag mig med att följa twitterkontot Nyhetsspoilers som twittrar ut ”svaret” ihop med ursprungstweeten från många olika nyhetskällor. Se nedan för exempel.

Nyhetsspoilers