Bisonblog

Samhälle, internet, media

Därför investerade Napster-grundaren i Spotify

Cirkeln var sluten när Sean Parker stod tillsammans med Metallicas trummis Lars Ulrich på scenen för lanseringen av att Metallicas musik äntligen skulle finnas på Spotify. Under början av 00-talet var de riktiga fiender men nyligen var Lars Ulrich gäst på Sean Parkers bröllop. Egentligen är de ganska lika i att båda var missförstådda av omvärlden när det gäller hur de såg på nedladdning av musik, förklarar Sean Parker i den här intervjun med Fast Company. Där berättar Parker även att hans investering i Spotify snarare var hans försök att göra rätt andra gången, än några reella ekonomiska motiv.

Sean Parker har idag den mest prenumererade spellistan på Spotify i hela världen. Hans lista Hipster International har blivit så stor att de nya artister han placerar där kan få stort genomslag bara genom att vara med där. Numera pitchar skivbolagschefer nya artister direkt till Sean Parker med chans att få in låtar på spellistan och nå en miljonpublik.

Spotify och Metallica

Sean Parker, Lars Ulrich och Daniel Ek, vid lanseringen av Metallicas musik på Spotify.

Relaterade inlägg:

Föregående

Jag är en Nettianalyytikko

Nästa

Därför fungerar inte den påkostade reklambilden i sociala medier

1 Kommentar

  1. Häftigt att de kan pitcha direkt till honom! Snacka om samhällsförändring för jobbrekrytering.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: