Bisonblog

Samhälle, internet, media

Osom shopping

Igår kväll installerade jag Osom-appen som precis släppts och började direkt fundera över potentiella storsäljande objekt i min ägo som jag skulle kunna lägga ut till försäljning. Idag har tjänsten fått en del medieuppmärksamhet. Som du kanske minns skrev jag ganska utförligt om Osom efter att Anton Johansson och Björn Fant presenterade startupen under SSMX tidigare i år.

Björn Fant och Anton Johansson presenterar Osom på SSMX.

Björn Fant och Anton Johansson presenterar Osom på SSMX.

”Instagram meets Craigslist” är grundarnas beskrivning av vad Osom handlar om. Eller ”Instagram with a pricetag”. Tjänsten består av en app där användarna kan köpa och sälja produkter i en bildbaserad och avskalad kontext. Idén till Osom togs i Schibsted-caféet med Blocket-skylten fullt synlig. De rekryterade två utvecklare som hoppade av sina jobb på MTG. Innan dess hade Antons tidigare kollega Marcus från Twingly anslutit till företaget. Osom handlar om inspirerande shopping, snarare än att jämföra priser eller specifikationer.”

Nyckeln till framgång för Osom är förstås användarantalet. Nu gäller det för grundarna att snabbt få ”traction” långt utanför startupvärlden om tjänsten på allvar ska ta upp konkurrensen men också komplettera sajter som Craigslist, Ebay, Pinterest, Etsy och lokala Blocket. Hur det ska göras är en annan fråga. Kanske kan gänget bakom Osom ta hjälp av Henrik Torstenssons råd kring konvertering av användare och freemiumstrategier. Eller, det vet jag nog redan att de gör.

”Looking at the entire conversion flow from a user registering for the free service, free users engaging with the service and finally converting to paid the flow looks like a leaky bucket. A significant percentage of users drop out during each stage of the funnel. This will prompt a version of the question: Should we pay for pouring more people into the bucket when it has so many holes?”

Transparens: Jag är bekant med Björn, Anton och Henrik på olika sätt. Björn har till exempel varit skribent åt Internetworld tidigare och vi har en del gemensamma vänner. Anton har jag träffat och umgåtts med i massor av webbsammanhang genom åren och som ”old time fellow blogger” och smart analytiker är Henrik också en person jag träffar på en del.
(För övrigt noterar jag med förtjusning hur vissa börjar inflika såna här Transparens-stycken i sina blogginlägg nuförtiden.)

Media om Osom:
Pando Daily: Stockholm’s Osom launches marketplace modeled on Instagram
Computer Sweden: Startupstjärnor utmanar Blocket
SvD: Instagramkopia ska sälja med mobilen
Engadget: Osom mashes up Craigslist and Instagram, lets you sell your beautiful things

Relaterade inlägg:

Föregående

Falsk argumentation om betalväggar

Nästa

Avdelningen trend vs upplevd verklighet

8 Kommentarer

  1. Om de ska ta upp konkurrensen med tjänsterna du beskrev är det ju en fördel om de åtminstone återfinns på lika många plattformar?

    Att inte ens ha en webbsida utan enbart satsa på iOS lär nog inte öka på chanserna att snabbt nå många användare. De är ju dock smarta så jag antar, och hoppas, det ligger något smart beslut i att bara lansera på iOS i starten mer än begränsningar i resurser och kapital.

    Önskar stort lycka till, alltid bra för Sverige med driftig folk:)

    • Ja, verkligen. Det krävs mer än iOS helt klart. Så här stod det i artikeln i Computer Sweden:
      ”Osom kommer till en början endast finnas tillgängligt för IOS, men skaparna hoppas lansera en Android-version under året. Man planerar även en sajt byggd med så kallad följsam webbdesign, så att Osom kan användas i en webbläsare oavsett vilken plattform användaren sitter på. ”

    • Hej! Vi är fokuserade på iOS till en början för att det helt enkelt är enklast att nå ut där. Distribution är A & O, och App Store är fantastiskt på det sättet. En responsive webb har mycket svårare att få traction. Vi får in våra användare via App Store, de som är på webben via Google.

      Självklart vill vi bygga vidare med responsive, men framförallt Android och iPad. Vi vill vara bäst i mobilen, genom att fokusera på det väldigt hårt har vi större chans att vinna den marknaden än om vi skulle göra allt samtidigt. Det är tillräckligt svårt att göra den mobila upplevelsen kick-ass, som att göra det för alla plattformar.

      Tack för feedback och tankar!

      Mvh Anton
      Osom

  2. Och tack för ett fint inlägg Fredrik!

  3. Mackan

    Anton. Började installera appen och läste allt finstilt. I och med den intima integrationen med FB och Google analytics dök det upp lite frågor så jag slutförde inte…
    Hittar dock ingen Osomsupport att fråga nånstans. För en snabb positiv utveckling av konceptet är det nog en bra ide om slutanvändarna hade någonstans att vända sig med frågor och ev utvecklingstips, åtm hittar inte jag nåt annat än en statisk hemsida… /

    • Hej Mackan! Vi tar jättegärna emot feedback. Maila gärna på support@getosom.com, eller direkt till mig på anton@getosom.com.

      Och japp! Vi kommer att göra det lättare att kontakta oss både i appen och på sajten, även om vi fått oerhört bra feedback till oss från Facebook och Twitter. Mail är inte dumt det heller 🙂

      Så, vore supertacksam för feedback och tankar! Vill gärna höra om varför du inte slutförde, t.ex.

      Mvh Anton
      Osom

  4. Rasmus

    Vänder sig appen bara till privatpersoner och mindre företag? Kommer även större företag att använda sig av detta framöver och hur kommer det fungera i så fall?

    • Hej Rasmus! Absolut, även större aktörer kommer kunna använda Osom. Redan nu testar några så smått.

      Berättar gärna mer över mail, anton@getosom.com.

      Mvh Anton

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: