Känslor i vägen för affärsbesluten

Björn Hedensjö
Björn Hedensjö

I sin senaste krönika i Dagens Media gör Björn Hedensjö en befriande nedbrytning av argumenten som omgärdar mediernas möjlighet att ta betalt för innehåll på nätet, en diskussion som ofta brukar bli fastlåst i gamla föreställningar och lika mycket ideologi som faktiskt affärsmässigt underlag. Björn redogör för några av de klassiska argumenten från båda sidor av betalväggen och konstaterar slutligen:

”Många av framtidens vinnare är de som smartast kombinerar räckviddsaffärer och betallösningar. Men om det är något som verkligheten – den affärsmässiga – visat, så är det att det inte finns något enkelt facit i den här frågan. Det som är bra för Vogue behöver inte vara det för Ystads Allehanda, och vice versa. Därför lönar det sig, som i så många andra sammanhang, att inte hålla för öronen bara för att den som pratar har andra argument än de man själv är bekväm med.”

Läs Känslomässig och enkelspårig debatt om betalväggar.