Därför gör bloggen som medieinvestering comeback 2013

We’re back, we’re loud. Get used to it. Så skulle en kunna sammanfatta läget för bloggvärlden just nu. I alla fall när det handlar om konsumentmakt. Åsikter och recensioner från bloggar är mer värda för konsumenter i färd med att köpa en produkt eller tjänst jämfört med information från Facebook. Ändå placerar annonsörerna bara 6 procent av sina medieinvesteringar när det gäller sociala medier i just bloggvärlden,

We’re back, we’re loud. Get used to it. Så skulle en kunna sammanfatta läget för bloggvärlden just nu. I alla fall när det handlar om konsumentmakt. Åsikter och recensioner från bloggar är mer värda för konsumenter i färd med att köpa en produkt eller tjänst jämfört med information från Facebook. Faktum är att just bloggar rankas högst av alla sociala medier när det gäller påverkan på köpbeslut. Ändå placerar annonsörerna bara 6 procent av sina sociala medieinvesteringar på just bloggar.

Hela 57 procent av annonsörernas pengar läggs på Facebook jämfört med nämnda 6 procent på bloggar. Det här framgår i Technorati Media’s 2013 Digital Influence Report. Sifforna gäller för USA, men jag skulle tro att det inte skiljer jättemycket mot svenska förhållanden. Rätta mig gärna om jag har fel. Patrick Lambert på bloggen Dendory.net spår att 2013 blir bloggarnas comeback som kanal för medieinvesteringar.

En av orsakerna till den stora skillnaden i medieinvesteringar är antagligen att Facebook erbjuder en samlad och tydlig annonsplattform med unik information kring olika målgrupper. Dessutom på en detaljnivå aldrig tidigare skådad i reklamvärlden. Annonsnätverken som erbjuder bloggannonsering har inte en lika homogen och kontrollerad plattform som Facebook att hänvisa till.

Samtidigt känns det inte rimligt att bloggvärlden nedvärderas så brutalt i annonsörernas ögon när bloggarna i konsumenternas ögon fortfarande har den starkaste positionen när det gäller att påverka ett köp. Vad tycker du? Är det rimligt att lägga nästan 60 procent av sina sociala medier-investeringar på Facebook när köpbeslutens grund skapas enligt nedanstående siffror?

Så viktiga är olika informationskällor inför ett konsumentbeslut. Källa: Technorati

Technoratis rapport baserar sig på en undersökning där 6000 ”influencers”, 1200 konsumenter och 150 marknadsförare för stora varumärken deltagit. 

 

Författare: Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

14 reaktioner till “Därför gör bloggen som medieinvestering comeback 2013”

          1. Får vara lite kärringen/gubben mot strömmen här. Twitter ligger ungefär där jag förväntar mig, jämför vi antalet aktiva användare på Facebook kontra Twitter så känns det rimligt.

  1. Anade svaret. Men ville provocera lite. Sorry. Men hur når man bloggar med annonser på ett smart sätt (flr annonsören)? Typ hitta dem som antingen pratar om ens produkter eller har läsare som kan vars intresserade av dem?

    1. Man får kolla brett och kreativt, söka upp de aktörer som jobbar med köpta lösningar för bloggare, allt från Unruly och Go viral, till Tailsweep, Videofyme och inte minst bloggnätverken, som har möjlighet att göra bra urval och påverka sina bloggare i nätverket. Är vårt tips.

  2. För att besvara din fråga enkelt: Nej, det är verkligen inte rimligt. Snackar vi om ren annonsering på Facebook så är den imho väldigt ineffektiv, det är väldigt få personer som ens ser och sedan klickar på det. Det blir dock allt populärare med sponsrade inlägg och där känns det som att ett företag kan vå rätt bra ROI än så länge.
    Om vi återgår till marknadsföring via bloggar så tror jag det beror på att annonsörerna (väldigt bred definition i detta fall, mediebyråer, företag osv) i allmänhet inte förstått hur man ska jobba med bloggarna. Ska du annonsera på Facebook så fyller du olika inställningar för målgrupp etc och hur mycket pengar du vill lägga per dag. När det gäller bloggar måste du ha mycket mer finkänsla, hitta rätt blogg och komma fram till en bra modell för just den bloggen (traditionell banner, annonsmärkt inlägg eller vad det nu kan vara).
    Väldigt förenklat så är Facebook den lates/okunniges väg och dessutom så tror jag att Facebook är den kanalen som man ”ska” använda för att verka hipp. Och många annonsörer kanske rent av tror att bloggen är död…

  3. Intressant! Jag blir bara förbannad över reklamen på Fb 🙁 Bloggen blir det mest (skitreklam) eftersom jag har gratisblogg 🙁 har ju mörkt tendensen där för datesajter som de lägger in i ord dom söker, ensam, ja som är ändock lättare att se 😉 försökte mig på reklam som jag fick betalt för i början, men tyckte att det var alldeles för krångligt 🙁
    Men det är intressant att de inte lägger så mycket pengar på bloggar (?)
    //Anne

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.