Bästa om det mesta

Joakim Jardenberg gjorde det länge. Micke Kazarnowitcz gör det nu. Emanuel Karlsten gör det ibland, och Jennifer Bark gjorde det tidigare har jag för mig. Vadå för något? Jo, att samla ihop ett gäng intressanta länkar med några korta kommentarer till varje. Vid ett snabbt ögonkast kan det kännas som att bloggaren är lat som låter andra stå för innehållet och bara gör ett svep över ett gäng bloggar eller sajter. Men i själva verket tycker jag att det är ett behagligt och ofta tidseffektivt sätt att snabbt på koll på intressanta inlägg, snackisar eller berättelser. Därför får dagens inlägg bli just ett gäng länkar till annat godis på nätet.

Joakim Jardenberg gjorde det länge. Micke Kazarnowitcz gör det nu. Emanuel Karlsten gör det ibland, och Jennifer Bark gjorde det tidigare har jag för mig. Vadå för något? Jo, att samla ihop ett gäng intressanta länkar med några korta kommentarer till varje. Vid ett snabbt ögonkast kan det kännas som att bloggaren är lat som låter andra stå för innehållet och bara gör ett svep över ett gäng bloggar eller sajter. Men i själva verket tycker jag att det är ett behagligt och ofta tidseffektivt sätt att snabbt på koll på intressanta inlägg, snackisar eller berättelser. Därför får dagens inlägg bli just ett gäng länkar till annat godis på nätet.

”Företags-tv” som redaktionellt material
Brit Stakstons skriver intressant om webb-tv som kanal för företag att bygga både varumärke och skapa mervärde för sina kunder, där egna avslöjanden och granskningar kan vara en del av innehållet. Kundtidningsmarknaden i Sverige frodas och växer och både produktion och innehåll har förbättras märkbart de senaste åren. Jag tror att vi kommer att få se fler hybrider mellan vanlig journalistik och kommersiellt agendadrivande redaktionellt innehåll framöver. Jag säger inte att det alltid är bra, men det är en tydlig trend, och för många journalister är det en karriärväg när varslen på redaktionerna haglar.

Livesändningar som sociala objekt
Björn Falkevik på FKDV plockar upp ett av mina favoritbegrepp som vi båda fått introducerat för oss av entreprenören Jyri Engeström, nämlingen sociala objekt. Björn beskriver det med utgångspunkt i videoproduktionen, vilket är en intressant vinkel.

Han tog hashtaggen till Twitter
Miriam Olsson Jeffery berättar om hur hashtaggen föddes. Det visar sig att den från början uppstod på Jaiku för att senare dyka upp på Twitter tack vare Chris Messina. Ibland behövs verkligen inlägg som beskriver historien i närtid.

Att zappa genom livet
Har du också flera olika todo-listor och läser 5 böcker samtidigt? Angelika Olsson skriver om känslan av att vara ledig och otålig samtidigt.

Svenska dietister borde skämmas! Ta ansvar nu!
Jonas Colting skriver återigen ett inlägg som får starka reaktioner där han vill ”ha strid och debatt under lång tid” med svenska dietister och deras kostrådgivning. Colting har inte alltid rätt, men han erbjuder ofta intressanta perspektiv, som i de ganska roliga inläggen om crossfit-trenden. Läs gärna Den stora myten om Crossfit – del 1, och del 2.

Vad är det för fel på valutakrig?
Jag gillar Ekonomistas.se, inte bara för de inlägg som publiceras utan också för deras läsare som ofta kommenterar på ett initierat sätt och inte alltid håller med. Den här gången är det ett gästinlägg från nationalekonomiprofessorn Mats Persson som avhandlas.

”Den traditionella datorn är bara en bonus. Det är mobilen som är utgångspunkten nu.”

Peter Rosdahl skriver det som kan komma att behöva upprepas som ett mantra de kommande åren.

Avslutar med en solnedgångsbild för syns skull.
Centrala Stockholm. #nofilter

Författare: Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.