”Facebook har blivit lite som Microsoft bland de sociala medierna”

Är vi på väg att lämna Facebookplattformen för nya digitala möten på andra appar och sajter? I nedanstående artikel, som jag skrivit åt Internetworld, försöker jag se in i framtiden för Facebooks räkning och spår i om sajten ska bli den sociala webbens sportbil eller kanske asfalten den kör på.

Har vi tröttnat på Facebook?

När internet var nytt fanns användarna överallt. Minsta lilla innebandylag eller kompisgäng hade egna diskussionsforum. Ibland skapades lite större communities som samlade flera på samma plats, till exempel Lunarstorm och Shortcut, båda med en tydlig nisch. Lunarstorm var för ungdomar, Shortcut för karriärfokuserade vuxna.Samtidigt kryddades den sociala webbtillvaron med traditionella mejllistor och chattar i olika form. I huvudsak var dock användarna utspridda på många plattformar och sajter.

I dag ser bilden lite annorlunda ut. Även om många forum och nischade sociala sajter fortfarande­ finns kvar framstår Facebook mer och mer som en social infrastruktur, framför allt för människor under 40 år. Enligt undersökningen Svenskarna och internet använder 63 procent av alla internet­användare Facebook. Det är något fler kvinnor än män som är aktiva och den stora ­toppen finns i åldersgruppen 16 till 19 år, där 93 procent använder sajten. Med ungefär halva svenska folket på Facebook går det inte att prata om det som ”något ungdomarna gör”. Till exempel använder nästan 60 procent av 35- till 46-åringarna Facebook varje vecka.

Många sajter använder även användarnas Facebookidentitet för inloggning, vilket ännu mer kopplar samman sajter utanför plattformen med Facebooks infrastruktur. Håller Facebook på att bli utgångspunkten för den sociala närvaron på ­nätet, med sina möjligheter att skapa stängda och öppna diskussionsgrupper, event och nischade ­sidor? En plats som både rymmer den personliga kommunikationen och nyhetsflödet, men också ersätter många av de uppgifter och funktioner som finns hos andra communities och sociala sajter?

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg ser i alla fall själv på sajten i det perspektivet. Hans budskap är att de närmaste åren kommer att handla om att bygga appar ovanpå den sociala infrastruktur som skapats av Facebook. Han tror också att företag som tidigare inte har fokuserat på sociala funktioner nu kommer att integrera det i sina appar.

Samtidigt sker en motsatt utveckling. Populära appar som Instagram eller spel som Wordfeud och Rumble har alla egna chatt- och kommentarsfunktioner. Den omåttligt populära bildtjänsten Pinterest är ytterligare ett exempel. Vi kommenterar, ”lajkar” och diskuterar återigen på flera platser och på flera plattformar.

Är det för tidigt att prata om en utbrytning från Facebook som det enda stora nätverket där alla finns? Danska Henriette ­Weber är webbstrateg och entreprenör. Hon tror på Facebook även i framtiden, dock kanske i en lite annorlunda roll än vad sajten har i dag.

Henriette Weber
– Jag tror att Facebook kommer att bli social infra­struktur för många av oss, men som en andra inbox, mer än där det roliga händer. Det roliga nu för tiden händer IRL och uppkopplat. Pinterest, ­Instagram, Amen, Quora och Eyeem är bra exempel på det, säger hon.När vi analyserar skillnaderna i användandet mellan unga och vuxna måste vi sudda ut begreppet digital, enligt Henriette Weber.

– När det gäller unga människor tror jag till skillnad från de vuxna att de inte riktigt bryr sig. För många av dem är Facebook det roliga med internet. Vi vuxna funderar på frågor som ”Ska min dotter få köpa den där 90-dollarsdraken från Dragonvale som hon velat ha så länge” och ”Är jag hopplöst ute eftersom jag inte tror på digitala valutor inuti spel?”. Jag ser också vuxna kämpa med det faktum att varje barn har sin egna, aktiva skärm nu för tiden, säger hon och fortsätter:

– Som jag ser det handlar det inte om att kontrollera huruvida barnen är framför en skärm eller inte, utan om vad de faktiskt gör där, om de använder det för spel eller till en förlängning av ”verkligheten”. Jag tycker inte att man kan prata om ­digitalt längre, men man kan prata om uppkopplingsbar.

Tre röster om utvecklingen

Tommie Nordholm, frilansande marknadsstrateg

Tommie Nordholm
Tommie Nordholm
– Trenden att det är ”Facebook eller inget” håller på att brytas. Det handlar dock på intet sätt om att Facebook håller på att tappa ägandeskapet om att vara den webbaserade sociala hubben, utan snarare om att omvärlden och användarnas digitala erfarenhet skapar ett nytt djup till platt­formen. Sociala appar och webbplattformar boomar utifrån behov och nischning, men att dessa system ­skulle ta över den sociala kopplingen känns mindre troligt.– Anledningen är främst att de flesta av dessa skapar en interaktion mellan människor utifrån en specifik funktion, eller en väldigt specifik kontext, vilket betyder att ekosystemet för att dela dessa händelser brett fortfarande har ett gediget existensberättigande.

– Och när vi kopplar ihop detta resonemang med två av Facebooks större ändringar i närtid, implementationen av tidslinjen samt stories, klarnar bilden. Facebook vill att vi ska dokumentera, organisera och spara allt vi gör. Med en verbifiering och delning av allt från ”lagar mat” till ”pinnar en bild” och ”tittar på Mad Men” breddas inte bara möjligheten för interaktion med andra plattformar utan även potentiella annonslösningar. Det attraherar marknaden ytterligare och därigenom användarna. Facebooks Mark Zuckerberg sa på F8-konferensen i september 2011 att tidslinjen är ”a new way to express who you are”, att uttrycka vem du är. Det är i betydelsen av dessa ord som framtiden ligger.

– Facebook kommer än mer att utvecklas mot ett fundament för att sprida information om vad vi gör, när vi gör det och hur vi gör det.

Mattias Swenson, entreprenör och grundare av Bloglovin
Mattias Swenson

– Det är en jakt efter identitet. Efter ett tag slutar man att identifiera sig med det som händer på Facebook. Det känns inte relevant längre, om du har lagt till alldeles för många som du inte är intresserad av. Motreaktionen är att man börjar med till exempel Path. Jag har åtta vänner på Path. Path och Instagram har blivit platser där jag följer folk jag är intresserad av på riktigt och inte bara vill veta när de fyller år.

– En kompis till mig har en blogg där hon inte lägger upp något innehåll själv. Hon lägger bara upp andras innehåll. Hon är ett filter. Det går mot att alla blir producenter, även om man inte alltid skapar ursprunget själv.

Henriette Weber, webbstrateg
– Jag tror att människor är lite trötta på det linjära upplägget hos Facebook. Facebook måste vara försiktigt så att det inte känns gammelmodigt. För många har företaget blivit lite av ”Microsoft bland de sociala medierna”. Jag undrar vilken av de sociala sajterna som kommer att köpa Pinterest, något jag tror kommer att hända snart. Antagligen blir det Facebook.

– Det vi ser just nu är att Facebook inte bara sysslar med innovation mer eller mindre framgångsrikt. De köper den också. Det är en social infrastruktur som mer och mer liknar den ursprungliga ­infrastrukturen på nätet med ett socialt lager på toppen.

2 kommentarer

Vi pratade mycket om detta under sswc i helgen och uttrycket om Microsoft dök upp flera gånger. Nästan alla var överens om att Facebook fortfarande har ett högt värde pga sina grupper men lika många var trötta på den vanliga feeden. Jag måste ta tid att blogga mina tankar om det relationskapital som vi investerat och som kommer hindra den stora massan från att någonsin lämna plattformen.

App.net nämndes också som en variant när vi pratade om all data som gratissajterna samlar in. För $50 slipper man få sin information dokumenterad – men blir integriteten på nätet då en klassfråga? Jag personligen är väldigt nyfiken på att testa något sådant och ännu mer intresserad av personlig information som en valuta.