Bisonblog

Samhälle, internet, media

Så lämnades Flickr kvar på perrongen när tre tåg gick förbi

Flickr revolutionerade bildhantering på nätet och byggde ett fantastiskt starkt användarcommunity långt innan sajter som Facebook eller Youtube sett dagens ljus. När Yahoo! köpte Flickr 2005 såg det till en början bra ut med utökad lagringsplats för användarna och tillgång till mer resurser även för drift och utveckling. Men efter två år hände något. Flickr drog inte in lika mycket pengar i Yahoo-familjen som till exempel Yahoo Mail och fick därför mindre pengar till utveckling, vilket i sin tur gjorde att tjänsten genererade ännu mindre pengar och ett moment 22 var ett faktum. Gizmodo skriver en lång och läsvärd artikel om hela Flickrs historia, men också om vad som händer när startups köps upp med fokus på integration, snarare än innovation. Och vad konsekvensen blir när investeringen är fokuserad på datainsamling, snarare än användare.

Enligt Mat Honan på Gizmodo missade Flickr realtids- mobil- och till slut även det sociala tåget i händerna på Yahoo, trots att den sociala aspekten var det som en gång gjorde Flickr så starkt.

”And so, it never became the Flickr of video; YouTube snagged that ring. It never became the Flickr of people, which was of course Facebook. It remained the Flickr of photos. At least, until Instagram came along.”

Artikeln är verkligen läsvärd för alla som funderar på konsekvenserna av till exempel Googles köp av Jaiku eller Facebooks köp av Instagram.

Min mest visade bild på Flickr - väggmålningen "Flowers in the attic"

Själv är jag en mycket nöjd Flickr-användare sedan 2004 och jag har hunnit ladda upp över 9000 bilder genom åren. Jag använde länge tjänsten i samma syfte som jag idag använder Instagram, men nu har Flickr snarare blivit digitalt arkiv än social mötesplats för mig. Jag publicerar även alla Instagram-bilder i mitt Flickr-flöde.

Ibland saknar jag att gå in och följa de dagliga bilduppdateringarna från mina kontakter, precis det jag nu gör i mobilens Instagram-app. Flickr hade ett ”window of opportunity” men missade helt klart styrkan och enkelheten i bilduppdateringar som realtids- eller mikrobloggobjekt.

Tipstack: Sandra Löv.

Relaterade inlägg:

Föregående

E-handelsutvecklingen fascinerar

Nästa

Inte så hemligt med Psyops

1 Kommentar

  1. …och 500px äter deras lunch även för de lite mer ambitiösa fotograferna. Flickr är snart inte ens ”the Flickr of Flickr”.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: