Igår lanserades den svenska e-handelstjänsten Tictail som erbjuder ett extremt avskalat verktyg för att snabbt och enkelt starta en onlinebutik, inklusive betalningslösning. Idag lanserade betal-jätten Klarna sin nya betallösning Klarna Checkout. Urban Lindstedt skriver bra om konsekvenserna av Klarna-lanseringen.

”E-handelsplattformar är skyldiga att implementera Klarnas Checkout eftersom deras partneravtal kräver det. Det finns en oro bland e-handelsplattformar att Klarna i slutändan kommer att lansera en egen e-handelsplattform. Den tidigare så mysiga e-handelbranschen har blivit lite hårdare när den stora betalaktören Klarna tydligt signalerar att hon vill ha hela kakan.” Läs hela inlägget.

Det rör på sig i e-handelsbranschen. Jag tycker utvecklingen är fascinerande att följa med vetskapen om att vi bara sett början än så länge. Visst e-handlar svenskarna som aldrig förr, men signalen är ju att framtidens handel blir ännu mer nätbaserad, och kanske framförallt integrerad mellan fysisk handel och e-handel – Bricks and mortar.

Relaterade inlägg: