5 entreprenörstips från startup-panelen på NEXT Berlin

Startup Panel at #NEXT12

När Startup-spåret drog igång på NEXT Berlin var rubriken det något luddiga ”What is the next big thing in the startup space?” På scenen fanns ett gäng vita män i medelåldern som gav sina erfarenheter från startupvärlden och försökte peka på hur dagens entreprenörer och för den delen användare ska tänka.

Här är fem citat från början av diskussionen, ganska fokuserat på mobilappar:

”Att ha en idé känns som en gåva som det gäller att förvalta. Det är sällan man vaknar och känner att man upptäckt nästa stora Google eller Facebook”, sa Carsten M. Steffen från applaudTo.

”Det finns två saker man måste göra. Man måste börja med användbarheten och det roliga med appen. Hitta ”the stickyness”. Om folk provar din app och laddar ner den så skapar det en hajp, men gör inte misstaget att tro att det är det som är framgång. Vad gör de två månader senare? Om man försöker bry sig för mycket om folk som inte gillar appen så blir det fel. När Twitter startade koncentrerade man sig på de som gjort två inlägg. De hade uppenbarligen fattat vad tjänsten går ut på.” – Felix Petersen, Amen.

”De startups som misslyckats har varit för fokuserade på att göra produkten perfekt. Det är lätt att fastna i testande. Det jag sett hända är att man varit för drivna av sin vision och hela tiden lagt till nya finesser och funktioner, innan de ens fått ut tjänsten på marknaden än” – Thomas Grüderick, TestCloud.

”Välj en plattform och etablera dig där. Om du hittar en formula som fungerar så kan du expandera till fler plattformar. Att tro att man skulle få mer tillväxt bara för att man tar samma app och byter från iphone till android är feltänk” – Felix Petersen, Amen.

”Bry dig inte om vad som finns under motorhuven. Fokusera istället på om du kan lösa någons problem” – Nate Elliott, Forrester Research.

1 kommentar

Kan inte helt hålla med första punkten. Att ha en idé är i min erfarenhet det mest värdelösa att skydda. Det är mycket effektivare att berätta om idéen för allt och alla, så att du kan skapa engagemang kring den. Och framförallt få feedback på den, så den kan bli bättre. Men det kanske bara är mina erfarenheter….