”The culture of old media is broken”

Så här i efterhand har jag försökt läsa in mig på bevakningen av South by Southwest-konferensen i Austin, Texas. Jag har försökt hitta gemensamma nämnare mellan olika inlägg och artiklar för att se om samma frågeställningar eller analyser dyker upp på flera ställen.

SXSW

Igår hittade det här inlägget på Bonnier R&D-bloggen, sammanställt av Megan Miller. Det är både långt och bra skrivet, samt sammanfattar många uppslag och trådar jag snappat upp på andra ställen också.

Särskilt intressant var det att läsa om ”The future of journalism”-spåret som beskrivs som:

”prominent business leaders and talking heads from top media companies, mostly New York-based, doing the same old hand-wringing amongst themselves about “curation/aggregation/monetization/oh-dear-how-do-we-pay-for-all-this,” while 11 blocks away, the future of media bounces brightly around in the hands of optimistic 25-year-old startup founders from the rest of the world.”

I inlägget beskrivs hur ”the culture of old media is broken” och att ta den kulturen till Austin kommer inte lösa något. Det är tydligt svårt att förstå varför medieindustrin ägnar så mycket tid åt att prata om dess problem snarare än att lära sig från startupkulturen och faktiskt göra saker annorlunda.

Läs gärna SXSWi 2012: Talks, Tweets, Tacos and Takeaways

Divya Ostwal från Good Old i Malmö har sammanfattat de viktigaste trenderna på SXSW här.

Här en sorts sammanfattning av Mikael Zackrisson på Inuse blog.

Martin Törnqvist sammanfattar sina intryck hos Media Evolution.

Om du vill kan du kolla på vilka 30 trender som Peter RosdahlImproove tyckte var viktigast att ta hem från SXSW. Här är ett bambuserklipp där han gör en dragning kring det: