Resultatet av #blogg100

Efter att ha bloggat i 100 dagar i rad blev jag lite utmattad känns det som. Därav en viss tystnad här på Bisonblog. Men här kommer det utlovade inlägget om mina slutsatser efter utmaningen. Kortfattat kan jag beskriva det som att det lönar sig att blogga ofta. Besökarantal, kommentarsfrekvens och inlänkar har ökat markant under perioden. Det ska också sägas att Bisonblog inte hade någon enorm trafik sedan tidigare så därför är det ganska enkelt att få upp statistiken genom det faktum att det hela tiden publiceras nytt innehåll.

Det här är en nischblogg med allt vad det innebär av få men initierade besökare. Att mäta besöksmängd är intressant men inte avgörande för att mäta bloggens popularitet eller genomslagskraft. Ofta blir jag förvånad över att fortfarande bli länkad till och omnämnd i andra sammanhang efter många års bloggande, men också flera perioder då jag nästan inte bloggat alls. Min slutsats är att det krävs energi och engagemang för att nå ut med en nystartad blogg (till exempel att blogga dagligen) medan du inte behöver jobba lika hårt på att behålla din position om du redan är etablerad inom en nisch. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det var även roligt att se hur många andra som valde att hoppa på min utmaning. Längst ned i ursprungsinlägget ser du länkar och pingbacks till många av de som deltagit. En del har hoppat av på vägen, men många har också gått i mål med hedern i behåll. Själv missade jag att blogga en dag, så ur det perspektivet misslyckades utmaningen. Men jag är ändå nöjd med resultatet, det vill säga att ha hittat tillbaka till det som från början var orsaken till mitt bloggande. Att känna den där nyfikenheten och upptäckarlustan som fanns där hösten 2004. Jag fick min tes bevisad, att det går att ”mekaniskt” påverka sig själv genom att sätta frekvensmål och helt enkelt skrida till verket. När man är i ett flow är det mycket lättare att hitta uppslag och ”tänka blogg” hela tiden, snarare än att få prestationsångest inför varje inlägg eftersom de publiceras så sällan.

Hoppas att du också hade behållning av mitt försök.

Här kommer lite statistik:

Antalet besökare månadsvis från december till 20 april (blogg100 pågick 9 januari till 18 april)

Vanligaste sökorden under perioden

1. (not provided) 674

12.83%

2. äkta människor 341

6.49%

3. klarna 322

6.13%

4. klarna new york 245

4.66%

5. sex.com 156

2.97%

6. jens saltin 84

1.60%

7. pinterest 65

1.24%

8. ogadenprovinsen 61

1.16%

9. bisonblog 59

1.12%

10. studio total 50

0.95%

Populäraste landningssidornac  (sida/ antalet besök/procent av totala antalet)

1.
/(startsidan)
749

14.50%

2.
/2012/01/sa-skriver-du-ett-pressmeddelande-del-1/
554

10.72%

3.
/2012/01/svt-haveriet/
507

9.81%

4.
/2012/03/nar-polisen-ar-pa-ratt-plats-i-ratt-kanal-vid-ratt-tillfalle/
325

6.29%

5.
/2012/02/klarna-chefer-arresterade-i-new-york/
262

5.07%

6.
/2012/02/maste-du-vara-med/
144

2.79%

7.
/2012/01/sa-skriver-du-ett-pressmeddelande-del-2/
132

2.55%

8.
/2012/04/darfor-koper-facebook-instagram-for-1-miljard-dollar/
128

2.48%

9.
/2012/02/tweetupsthlm-tog-mig-tillbaka-till-framtiden/
88

1.70%

10.
/2012/04/vad-betyder-titeln-expert-pa-sociala-medier/
84

1.63%

De flesta av mina besökare använder Chrome som webbläsare. Här är de fem vanligaste webbläsarna hos besökarna.

1.  Chrome 6,004 27.54%
2.  Mozilla Compatible Agent 4,281 19.64%
3.  Safari 3,752 17.21%
4.  Firefox 3,421 15.69%
5.  Internet Explorer 3,218 14.76%

När det gäller sökmotorer är Google-dominansen total.

1. google 5,125

97.54%

2. bing 64

1.22%

3. conduit 15

0.29%

4. yahoo 13

0.25%

5. eniro 11

0.21%

Besöksstatistik generellt:

Visits: 21,802
Unique Visitors: 15,328
Pageviews: 29,195
Pages/Visit: 1.34
Avg. Visit Duration: 00:01:04
Bounce Rate: 80.72%
% New Visits: 70.25%

Relaterade inlägg:

flattr this!

6 reaktioner på ”Resultatet av #blogg100

  1. Grattis! Bra jobbat, strongt att du orkade hela vägen (undantaget bekräftar).

    Kul att läsa utvärderingen. Har du några tankar kring varför det är en sådan bågform på besökskurvan? Var det något speciellt som pressade upp mitten lite extra, eller var det nyfikenhetens klimax just där?

    Och från ditt håll – tycker du att du har lyckats nå upp till dina personliga kvalitetsmål hela vägen? Har eventuella bottnar uppvägts på andra sätt?

    Du nämner kvantitativa mål som drivkraften. Det påminner lite om dagens situation i bland annat medierna, där färre skriver mer. Ur ditt eget perspektiv – vad har du fått göra avkall på för att kunna hålla frekvensen uppe?

    Skitkul projekt detta, och kul att andra hängde på. Frågan nu är väl vilket mål du sätter för årets resterande 200 dagar? :)

    1. Det som pressade upp kurvan i mitten var nog nyheten om Klarna-chefernas arrestering i New York. Det var det överlägset mest lästa inlägget under en lång period.
      När det gäller kvalitetsmål hade jag medvetet satt ribban ganska lågt, och utifrån det så tycker jag att resultatet blev över förväntan. Jag har ibland fått göra avkall på tid som skulle gått till mitt övriga jobbande. Men jag har ofta prioriterat bloggandet före lite mer tråkiga uppgifter. :)
      Jag har inte funderat så mycket på hur resten av året ska se ut. Men det blir nog inte ett inlägg om dagen i alla fall. Kanske något mer än vanligt dock.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>