Därför köper Facebook Instagram för 1 miljard dollar

Bilden som format har länge varit ett av de starkaste sociala objekt som finns på nätet. Det vet Facebook. Det vet Instagram. Genom bilderna berättar vi vad vi gillar och vad vi inte gillar, var vi är och vad vi gör. Med ny sökteknik blir bildernas innehåll inte längre en gåta när metadata saknas. Istället kan bilden bli det vi berättar om oss själva, utan att berätta om oss själva. För när du struntar i att fylla in intressen eller åsikter i formuläret på Facebook, kan innehållet i de bilder du laddar upp ändå säga något om dina värderingar. Det här vet Facebook. Det här vet Instagram. Facebook deklarerade dessutom tydligt i sin ansökan om att börsnoteras hur just bilder är en avgörande pusselbit i tjänstens framgång och framtid.

Instagram

Ikväll (9 april) kom beskedet att Facebook köper Instagram för 1 miljard dollar. Instagram har idag 13 anställda och tjänsten har 30 miljoner användare. Det spekuleras nu rejält om varför Facebook väljer att köpa upp den populära bildtjänsten. I en tråd på Quora konstaterar till exempel Robert Scoble att Facebook fortfarande inte tjänar en enda krona på sin facebook-app och att Instagram blivit den app som används för social bild-delning, snarare än Facebook-appen, trots att bilder är en av Facebookplattformens viktigaste funktioner. Robert Scoble skriver:

”Today Facebook has NO revenues from mobile. None. That’s amazing, since so many people, hundreds of millions of us, use Facebook on mobile clients.That will change very quickly after the IPO. Instagram will play a huge role here, plus Facebook gets a very talented mobile development team that has built world-leading mobile apps on iOS and Android (which got a million users in its first day).

Jennifer Van Grove skriver på Venturebeat om orsakerna bakom Facebooks stora investering i ett relativt litet bolag, som dessutom saknar affärsmodell. Enligt henne är den stundande börsnoteringen av Facebook helt avgörande för uppköpsbeslutet.

Facebook iterated at multiple times in its S-1 that photos are an essential part of its mission and strategy. The social network also disclosed to would-be investors that it could suffer without continued growth in user engagement around photos, and identified mobile has a massive risk.

Det har även ryktats om att Instagram genomfört en andra investeringsrunda strax innan uppköpet, vilket enligt riskkapital-rådgivaren Christine Herron kan vara ett smart drag för att driva upp köpeschillingen. Investerarna (i det här fallet påstås Sequoia Capital, i samarbete med Thrive Capital, Greylock och Benchmark ha investerat) kan i bästa fall göra en riktigt bra deal genom att investera i ett bolag som kort därefter säljs till en ännu högre värdering. Men även om bolaget inte säljs, så ses investeringen i Instagram ändå som ett smart drag. Vinna-vinna-läge alltså. Christine Herron skriver:

”playing chicken with a potential acquirer can drive a much higher valuation. And more importantly, the acquistion is more likely to close quickly and successfully if the target company has a war chest of cash and a strong, fresh investor group.

Kanske säger den här tweeten en del om vårt mediala tidevarv:

Författare: Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

3 reaktioner till “Därför köper Facebook Instagram för 1 miljard dollar”

  1. Så varför köper Facebook Instagram? Saknar några bra punkter i posten.

    Jag tror en stor orsak förutom dess popularitet är hur väl deras teknik fungerar på att skala.
    Teknik och kunnande är värdefullt, sen givetvis de miljoner användare i communityt.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.