Hur ska du tolka ännu en Twitterundersökning?

Är det inte näringslivets mäktigaste kvinnor så är det Uppstickarna, De 62 mest kreativa personerna eller snabbväxande gasellföretag. Vi gillar listor, om man med vi menar personer som vill få uppmärksamhet för en fråga eller marknadsföra sitt företag, organisation eller sin mediekanal.

Idag presenterade Medieakademin och Aitellu sin Twitter-undersökning (pdf) där de rankar vilka svenska twittrare som har mest inflytande i olika kategorier. @bisonblog hamnar på femteplats i kategorin Mest inflytelserika bloggare på Twitter. Jag delar kategorin med @lowengrip, @anaginas, @karinadelskold och @backmanland. Ganska fint sällskap måste jag säga. Kungen av alla i Twittersverige är Jonas Gardell tätt följd av Carl Bildt och Annika Lantz i topptrion.

Hampus Brynolf gillar att mäta, men det är svårt.

Men hur rättvisande är den här typen av rankingar? Just den svenska ”twittosfären” har varit föremål för kartläggning tidigare. Du minns kanske Hampus Brynolf som för Intellectas räkning gjorde en analys av Twittersverige i början av 2011. Jag frågade just Hampus hur man mäter Twitter på ett bra sätt, då han tidigare pekat på svårigheterna med att mäta statistik i sociala medier.

– Twitter är vanskligt att mäta. Å ena sidan är det väldigt enkelt, all data finns där, redo att hämtas från deras API. Det ger en känsla av exakthet och vetenskaplighet. Men samtidigt är det svårt att skapa mening av siffrorna: vem är svensk? Vad innebär aktivitet? Vad är inflytande? Vad betyder ens ”att twittra”?

Men hur ska vi tolka resultatet av de olika undersökningar som gjorts?
– Diskrepansen mellan olika mätningar betyder inte att någon gjort fel: vi mäter helt enkelt olika saker för vi saknar gemensamma begrepp. Hur har de definierat ”bloggare”? Carl Bildt är bloggare. Alltså, retweets plus followers är hyfsat okej mått tycker jag.

Det handlar alltså om att granska definitionerna för att kunna ställa olika undersökningar mot varandra.

Här är de 15 mest inflytelserika twittrarna i Sverige enligt Medieakademin och Aitellu (läs hela listan och fler kategorier här: pdf-version)

01. Jonas Gardell @Jonas_Gardell
02. Carl Bildt @carlbildt
03. Annika Lantz @annika_lantz
04. Timbuktu @jasontimbuktu
05. Magnus Betnér @Magnusbetner
06. Soran Ismail @Soranismail
07. Niklas Svensson @niklassvensson
08. Maria Wetterstrand @M_Wetterstrand
09. Emanuel Karlsten @emanuelkarlsten
10. Jan Gradvall @jangradvall
11. Fredrik Virtanen @fvirtanen
12. Hans Rosling @HansRosling
13. Leif Pagrotsky @leifpagrotsky
14. Isabella Löwengrip @lowengrip
15. Lena Sundström @LenaSundstrom

Relaterade inlägg:

flattr this!

3 reaktioner på ”Hur ska du tolka ännu en Twitterundersökning?

  1. Att resultatet distribueras via pdf säger väl allt om hur relevant den här undersökningen är?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>