I maj 2008 medverkade jag i SVT Nöjesnytts serie om framtidens musikkonsumtion (jag bloggade om det här och skrev en artikel i Fokus på ett liknande tema där IFPI, EMI Music och Spotify uttalar sig). I samma avsnitt i SVT:s serie intervjuades Universals svenska vd Per Sundin. Han konstaterade då att ”Du som konsument ska betala. Inget i vårt samhälle är gratis”.

Det var under den här perioden som begrepp som freemium (färre premiumanvändare finansierar fler gratisanvändare) började florera och trots att de stora skivbolagen faktiskt hoppat på Spotifytåget tror jag fortfarande inte att branschen då var helt övertygad om det skifte de dels redan varit med om, men också stod inför.

The tipping point

The Tipping Point, Kulturhuset Stockholm

Nu har det gått fyra år. Per Sundin är fortfarande vd för Universal, och kanske håller hans uttalande än idag, dock med ett lite annorlunda tonfall månne. När jag läser Jan Gradvalls beskrivning av paneldebatten på Mediedagarna i Göteborg för en tid sedan får jag dock intrycket att de fyra stora bolagen (snart kanske bara tre) ser lite annorlunda på marknaden nu än för fyra år sedan. Vid debatten närvarande ledare från de dominerande skivbolagen tillsammans med Spotify och Wimp. Jan Gradvall återger en kommentar från Per Sundin under debatten:

”Vi har gått från acquistion till subscription, från att äga till att ha tillgång till. Från en dollar-business till en nickel & dime-business. Skivbolagens roll har helt förändrats. Nu handlar det om ta hand om och fördela alla mikrotransaktioner.”

Tänk att presentera ovanstående citat för en skivbolags-vd i slutet av 1990-talet. Internet har förändrat allt, svept bort en marknad men också skapat en ny och på många sätt annorlunda variant. Både mindre och större beroende på hur man räknar. Musik har blivit en tjänst från att ha varit en produkt, dessutom möjlig att tjäna pengar på. Detta från landet som gav världen The Pirate Bay.

Jan Gradvall beskriver hur det vände när skivbolagen började omfamna den tekniska förändringen snarare än att motarbeta den (surprise!). Och nu undrar resten av världen hur vi gjorde. Hur skapade vi The tipping point.

”Alla kunde tvärtom vittna om hur utländska kollegor nu kommer till dem med frågor om hur Sverige burit sig åt för att få högst digital omsättning per invånare i världen. Det korta svaret: Spotify. Även om Spotify är en endast tre år gammal tjänst, med flera brister, så är intäkterna i Sverige redan uppe i sådana nivåer att de största artisterna, som till exempel Veronica Maggio, i fjol drog in lika mycket pengar från streamad musik som från försäljning.”

Relaterade inlägg: