Bisonblog

Samhälle, internet, media

Det tyngsta numret av Internetworld någonsin

Sedan hösten 2006 har jag återkommande jobbat som frilans åt tidningen Internetworld. Ibland åker jag iväg till andra sidan jorden ett tag, och ibland hoppar jag på tillfälliga uppdrag hos andra mediebolag, men Internetworld har alltid funnits där när jag kommit tillbaka. Från början var Internetworld en renodlad konsumenttidning med mycket sajttips och guider. Sedan 2005 har dock tidningen haft ett mer renodlat affärsfokus med huvudinriktning på e-handel, marknadsföring, sociala medier och entreprenörsskap. Det har inneburit betydligt mindre upplaga med en mer nischad och professionell läsekrets, men samtidigt öppnat upp för arrangemang som Webbdagarna med tusentals besökare i Stockholm, Göteborg, Malmö, Luleå och i år även Växjö.

Internetworld nr 1, 2012

Internetworld nr 1, 2012

Det senaste numret av tidningen kommer i brevlådan och i kioskerna den här veckan, och det har hänt en hel del med form och innehåll. Tidningen är dubbelt så tjock, har ett delvis nytt upplägg där längre reportage än tidigare får plats samtidigt som de ”operativa” artiklarna med konkreta råd och guider också utökas. Tidningen kommer ut med färre nummer per år men den totala mängden material är ungefär densamma som tidigare eftersom tjockleken ökar. Packningsgraden (som Olle Lidbom brukar vilja ha reda på) är enligt uppgift 20 procent.

Det som slår mig när jag snabbt bläddrar igenom tidningen är att det antagligen är ett av Internetworlds mest matiga nummer någonsin. När jag diskuterade upplägget med Joakim Jardenberg som besökte provläsningen igår konstaterade han att tidningen kändes ”som en hel utbildning”, och det ligger något i det. Det finns utrymme för otroligt mycket material så det känns som att jag kommer att behöva återkomma flera gånger för att läsa alla delar, och det är antagligen bra eftersom numret ska hålla längre än tidigare. Jag tycker nog att man får ganska mycket för pengarna när man betalar 940 kronor för en helårsprenumeration, men jag är partisk såklart.

Chefredaktör Magnus Höij tipsade om det här klippet där den nya tidningen bläddras igenom. Vet inte om det gör innehållet rättvisa, men man får i alla fall en överblicksbild:

Uppdatering: Magnus Höij skriver mer om förändringarna här.

Relaterade inlägg:

Föregående

Sökmotorernas roll i våra liv

Nästa

En rosérevansch för högstadienördarna? – Så blir Almedalen 2012

2 Kommentarer

  1. Sanna Ohlander

    Startar morgonen med att läsa ditt inlägg medan jag sitter på tåget mot Göteborg från Malmö. Ångrar nu att jaginte köpte tidningen. Men å andra sidan vet jag precis vad jag ska köpa och läsa på vägen hem ikväll 🙂 tack 🙂

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: