Därför vill inte Warner Music skriva avtal med Google

När Google Music lanserades officiellt i USA i november förra året var skivbolagsjättarna EMI, Universal och Sony med på tåget, men inte Warner Music Group.

Edgar Bronfman Jr. (CC) JD Lasica, socialmedia.biz

Google måste bestämma sig om de vill vara en plattform för innehåll, och när de väl har tagit det beslutet kommer Warner gärna samarbeta med företaget. Det sa Edgar Bronfman Jr, avgående styrelseordförande och före detta vd för Warner Music Group, under en intervju på konferensen Dive Into Media, rapporterar VentureBeat. Han ska också ha sagt att Google är otydliga med hur de vill hantera innehållsindustrin och att det märks i villkoren för deras musikavtal. ”Sökjätten har en inställning kring innehåll från tiden då Google var ett företag fokuserad på värdet i att organisera innehåll snarare än innehållet i sig”.

Bronfman vill gärna se ett avtal med Google längre fram, men hyllar samtidigt Spotify som han hävdar är en vän till artisterna (snarare än motsatsen, som han tycker att Google Music är). Warner Music Group är delägare i Spotify (tillsammans med flera av de andra skivbolagsjättarna) vilket kanske gör hans uttalande självklart. Samtidigt är det intressant med Bronfmans frispråkighet under hans sista dag på jobbet som styrelseordförande.

Spotifyballonger från den svenska lanseringen i september 2008.

”Spotify har steg för steg visat en positiv utveckling och har inte saktat ned på takten när det gäller musikförsäljning eller nedladdning. Istället ger Spotify varje unik låt ett längre liv och erbjuder artister en riktig intäktsström”, ska Edgar Bronfman Jr ha sagt under intervjun, enligt arrangören All Things Digital.

Han talade även positivt om Amazon och hoppas att Warner ska kunna få till ett avtal med företaget på samma sätt som det idag har med Apples plattform.

På frågan om skivbolagens roll i framtiden var Bronfman tydlig med att han ser en fortsatt roll som marknadsförare av musiken.

”Det är få artister som kan nå framgång utan hjälp från ett skivbolag. […] Konsumenter behöver skivbolag också. Jag tror verkligen att konsumenter är upptagna människor och att försöka hitta bland miljoner och åter miljoner artister för att hitta dem som de kanske gillar tar alldeles för mycket tid. Det är då skivbolagen kommer in i bilden.”

Musikbranschen genomgår förstås stora förändringar just nu där plattformsägare som Apple och Google kan erbjuda skivbolagen tillgång till slukonsumenterna. Samtidigt skriver de fyra stora skivbolagen (varav Universal har planer på att köpa upp EMI) hela tiden avtal med fler plattformsägare (som Amazon och Spotify) vilket i mina ögon borde stärka konkurrenskraften gentemot respektive avtalspartner. Om det förut var Apple som var dominanten med sin slutna (och väl fungerande kassamaskin) iTunes är det nu betydligt fler kort på borden i spelet om skivköparna, jag menar låtköparna, jag menar streamingkunderna.

1 kommentar