Efter halva intervju­tiden vände det. Vad som från början skulle vara ett lugnt samtal mellan två bekanta, ”som framför en lägereld”, förbyttes till en högljudd diskussion där en rytande digital mobb tog allt större plats i samtalet. ­Höjda röster hördes i publiken. Frågor och anklagelser skreks rakt ut från upprörda åskådare. Intervjuaren blev alltmer irriterad på publiken och hamnade i försvarsposition samtidigt som publikens missnöje kanaliserades till arga Twitter­inlägg och personliga påhopp, men ­också relevant kritik.

Mark Zuckerberg och Sarah Lacy

Mark Zuckerberg och Sarah Lacy. Foto: Andrew Feinberg (CC-BY 2.0)

Scenen ägde rum under konferensen South by Southwest, SSXW, i USA för tre år sedan. Kolumnisten och Business Week-reporten Sarah Lacy hade fått i uppgift att intervjua Facebooks grundare Mark Zuckerberg, med ­fokus på affärsfrågor kring Facebook som ­företag. Stämningen skulle vara avslappnad, eftersom de båda var bekanta med varandra sedan tidigare.

Det var dock inte vad publiken förväntade sig…

Läs resten av min text på Internetworld.se. Den beskriver dels hur sociala medier tagit plats på konferenser och hur vi kan använda de nya verktygen för att förbättra mötesupplevelsen, men också förstöra den. Diskussionen var till exempel aktuell efter Internetworlds Webbdagarna i våras. Det kan ibland bli komplicerat med anonyma eller delvis anonyma röster från publiken som via nätet kritiserar och kanske till och med hånar pågående föreläsningar och debatter, samtidigt som många sällan skulle uttrycka sig likadant öga mot öga. Petter Karlsson har jobbat mycket med deltagarkultur och ger i artikeln sina bästa tips för att skapa ett bra debattklimat kring konferensen.

Relaterade inlägg: