Flödesredaktör, Digital Storyteller eller Spökbloggare

Företagen och organisationerna skriker efter ny kompetens med kunskap kring webben och sociala medier. Samtidigt uppfinner man nya titlar och roller som inte funnits tidigare. Nyligen skrev jag en artikel åt Internetworld om just de nya rollerna inom kommunikation som växer fram och vilka behov som framtidens arbetsgivare har när det gäller digital kompetens.

Jag har pratat med rekryteringsföretaget Hammer & Hanborg, utbildningsföretaget Hyper Island och Medieinstitutet för att försöka utröna hur landet ligger hos både studenter och uppdragsgivare. Slutsatsen blev att det behövs T-människor.

”Samtidigt som fler roller har mejslats ut på arbetsplatserna krävs en större förståelse för helheten. Det är då den T-formade medarbetaren dyker upp igen. Det krävs personer med djup och passion samt en specialisering inom något område och den digitala revolutionen ökar komplexiteten.” Det hävdar Åsa Silfverberg, director på Hyper Island. Hon åker världen runt och håller så kallade master classes om ledarskap och strategier med fokus på byråvärlden.

Läs gärna hela artikeln Därför vill arbetsgivarna ha T-människor på Internetworld.se.

3 kommentarer

Visst är det spännande att det rör sig åt det här hållet (äntligen).

Det gäller väl inte minst en rätt spetsig del av företagen i Sverige. Jag tror dock att det finns en stor kaka företag som tror att de vill ha T-människor men inte har en aning om hur man ska hantera/enabla (svenskt ord?) dessa när de väl är på plats. Just ordet passion skapar gärna en del friktion och i kombination med okonventionellt tänk är det ett problem i många organisationer.

Förändring helt enkelt! Och återigen – gött att det rör på sig.