Växa med vision

The Astonishing Tribe (TAT) har växt från 6 till 170 personer på åtta år och omsatte 160 miljoner kronor 2009. Förra veckan stod det klart att de nu blir uppköpta av kanadensiska Research in Motion (RIM). För Nya Affärers räkning pratade jag med en av grundarna, Hampus Jakobsson. Jag var intresserad av hur man behåller företagskulturen när man växer med 30-40 procent per år och även tar in externa personer i ledningen.

De sex grundarna har jobbat kvar i bolaget och spelar en aktiv strategisk roll vilket verkar vara en av nyckelfaktorerna till framgången. Samtidigt gör Hampus en rolig liknelse när han konstaterar att det är som att försöka förklara hur du cyklar. Det är enklare att berätta hur det kommer sig att du körde i diket än att säga varför du håller dig kvar på vägen hela tiden.
Nya Affärer: "Vi vill inte bli underleverantörer".

Problemet med att skala upp verksamheten och samtidigt behålla greppet om visionerna och företagskulturen är någon som många framgångsrika startups kämpar med. Jag tänker bland annat på Google som idag är över 20.000 anställda, eller varför inte svenska exempel som Spotify eller Videoplaza. Den senare kanske visar blygsamma siffror när det gäller antal anställda, men att gå från tre till cirka trettio personer på två år är ändå en utmaning.

Jag tänker på när jag träffade David Krane på Google i Mountain View och hur han beskrev Googles utveckling genom åren.

"Redan idag finns tendenser till att företaget tappat lite av sin innovativa startup-anda. David Krane berättar hur han numera bara jobbar nio till fem om dagarna. Hur de gått ner från tretton till åtta anställningsintervjuer per person vid rekryteringar och hur det mer och mer känns som ”just another job” för de nyanställda som inte varit med när allt startade. Det visar på den tydliga risken för alla bolag som växer sig stora under kort tid. Den viktigaste utmaningen för Krane och de andra på PR-avdelningen är att lyckas kommunicera Google-känslan ut till alla anställda världen över. Effektiv internt varumärkesbyggande kommer att vara en viktig ingrediens för Googles framgång, mycket mer än tidigare då extern media hjälpte till att bygga myten. För till skillnad mot klassiska industriföretag så kan Googles framgång ta slut över en natt. Summan av användarnas investerade pengar är noll."

1 kommentar