För den som rör sig i webbvärlden är det ett etablerat faktum att Malmö är en av Sveriges två viktiga "webbstäder". Tillsammans med Stockholm är det i Malmö det händer. Här finns byråerna, människorna, en entreprenörsanda och ett småföretagande som ibland saknas i andra regioner. Som kontrast har Göteborg sedan gammalt ett starkt fäste i reklamvärlden med stora företagskunder som bas för verksamheten.

Under Webbdagarna i Malmö pratades det bland annat om Malmö som ett nav för sociala medier, läs gärna mitt referat från diskussionen där Pelle Sten, Joakim Jardenberg, Ulrika RudqvistRickard Hansson och Martin Deinhoff talar om vad som gör Malmö speciellt i webbsammanhang. 

Malmoftw-logo Ett projekt som vill fånga upp inte bara webb-andan utan hela Malmös kulturliv är Malmö FTW. Gänget bakom sajten vill visa världen bra design och konst skapad i Malmö och förbättra samarbeten mellan artister och kreatörer i Malmö. 

Förra veckan tog vi upp projektet under sändningen av Sweet Sunday Web Crunch, då med ingången att Malmö FTW fått kritik för att inte ha lyft fram några kvinnliga kreatörer när de lanserade sin sajt. Det startades bland annat ett upprop på Facebook med målet att samla namn på skarpa kvinnor i regionen. Under sändningen uppstod det några missförstånd om projektet.

Eftersom jag vet att de som skapat Malmö FTW är smarta människor beslöt jag mig för att följa upp turerna kring projektet och helt enkelt ta reda på hur upphovsmännen tänkte när de drog igång. Här kommer en liten mailintervju med Olof Werngren, en av grundarna, där han berättar mer om projektet. 

Olof-werngren2 Vad är tanken bakom Malmö FTW?
"Ambitionen med projektet är att peppa för evenemang, kreativt skapande och duktiga personer som gör fina saker i Malmö. Vi gör inget anspråk på att vara ett kalendarium utan bara sprida lite kärlek. Alltså att rapportera om, inte recensera, sådant vi tycker är bra. Vi kände att vi missade mycket som hände för att vi mest umgicks med folk som gillar samma som vi."

"Vi har alla olika kanaler för att få information om vad som händer i Malmö. Dels är vi själva aktiva i kulturlivet på olika sätt, dels får vi förstås information via mailutskick, Facebook och vänner men en del av poängen med projektet är dess utom att öka våra informationkällor genom att bjuda in skribenter från så många olika nischer som möjligt att delta."

Vilka står bakom projektet?
"Kalle Magnusson, Martin Thörnkvist och Olof Werngren startade det men nu bjuder vi in fler och fler att skriva."

Vad hoppas ni uppnå?
"Vi hoppas visa upp Malmö som den kreativa och bubblande kulturstad den är, både för Malmöborna själva, för resten av Sverige och internationellt. Genom att göra det hoppas vi sammanföra människor från olika sammanhang som kanske annars inte sett varandra. På sikt hoppas vi dess utom kunna vara dels ett persongalleri av och för Malmös kreatörer och dels en plattform för dialog om konst, kultur och form."

Det har uppstått kritik angående sned könsfördelning på de kreatörer som presenterades på sajten vid lanseringen, bland annat startades en facebookgrupp som motreaktion, hur ser du på det?
"Vi hade redan från början en plan att vi ville ha både i innehåll och bland deltagande skribenter en jämn könsfördelning. De nio inlägg vi publicerade var mest för att fylla ut sidan med något när vi lade upp den och vi kunde varit mindre slarviga med att lyfta fram de kvinnor som står bakom flera av de initiativ vi skrivit om."

"Det finns inte mycket mer att säga eftersom det inte handlar om oss utan om ett systemiskt fel. Vi tar till oss av kritiken och tycker också att vi borde varit noggranna från dag ett men framför allt är vi glada för att det kommit så bra grejer ur debatten, så som listan på kreatörer och initiativet 100% Malmö. Men detta påverkar ingenting. Vi fortsätter som vi gjort, med ursprungliga intentioner och vi engagerar i nuläget fler skribenter från fler grupperingar."

Hur gör man om man vill tipsa om bra kreatörer?
"Vi tar tacksamt emot tips. Det går bra att maila till hej@malmoftw.com"  

Vad är din uppfattning om Malmö som kreativ arena? Hur ser framtiden ut?
"Malmö är fantastiskt spännande att leva och verka i just nu. Strålande kluster i alla former dyker upp och folk gör saker av rätt anledningar – för att något ska hända och inte för cred. Det samma hör man från de som hälsar på här så det är inte bara lokalpatriotism. ;-)"

Medgrundaren Martin Thörnqvist, som jobbar på Media Evolution till vardags, ger också sin syn på klimatet i staden.
"Malmö är, och de senaste åren varit, en väldigt bra stad att verka i. Både ur mediesynvinkel, som Media Evolution fokuserar på och förstärker, och ur kultursynvinkel, som Malmö FTW syftar till att lyfta fram. Det är ett väldigt öppet klimat. Inga murar. Alla hjälper varandra. Väldigt positiv och framtidsfokuserad dialog."

Foto: Åsa Kostenniemi

 

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg