Sverigesradio.se och Goteborg.com berättar om sin strategi

Inför utnämningen av Internetworlds Topp 100, Sveriges bästa sajter, fick jag uppdraget att träffa två av favoriterna på årets lista. Sveriges Radio vann pris för bästa mediesajt och Goteborg.com fick pris för bästa stadsguide.

Jag träffade Lotta Kjellin, chef för Sveriges Radio Digitala Medier, och hon berättade om det förändringsarbete som startade tidigare i år och beräknas vara klart någon gång i vår. Ingressen till artikeln säger en del om komplexiteten som både Sveriges Radio och andra stora organisationer med mycket webbinnehåll står inför.

"Med 45 strömmande kanaler, 6 miljoner artiklar och 1 000 medarbetare med publiceringsrättigheter ligger utmaningen både på insidan och utsidan av organisationen." 

Läs "Vi vill gärna få vårt material delat" på Internetworld.se.

På Gotegorg.com tycker jag att de lyckas bra med att förstå den öppna webbens filosofi och hur de kan berika upplevelsen av sajten både innanför och utanför den egna domänen. 

"Sociala funktioner är i ropet, så även på Goteborg.com. Sajten finns representerad på bland annat Twitter, Facebook och Youtube. Och sen i somras går det även att lyssna på Göteborg. Genom att fråga besökarna vilka låtar de förknippar med staden skapade redaktionen en spellista på Spotify med 100 låtar. De jobbar även med musiklistor kring vissa evenemang. […] – Det handlar mer och mer om att försöka finnas på de ställen där människor är och vill ha sin information, och det är inte nödvändigtvis Goteborg.com."

Läs Göteborg överallt på internetworld.se.

Goteborg-com