Bisonblog

Samhälle, internet, media

Sociala filter blir viktiga i opinionsjournalistiken

Idag var en sån där dag då frilanslivet bjuder upp till dans. En intervju med Jaycutgrundaren och Oprah Winfrey-älsklingen Jonas Hombert följdes av ytterligare ett intressant samtal med Middagsfrid-grundaren Kicki Theander. Under eftermiddagen fick jag ett samtal från Afghanistan, det var lite pappersarbete som släpade efter från min tid där nere och nu hade det runnit genom systemet.

Efter jobbet begav jag mig till Poppius journalistskola för att träffa deltagarna i kursen opinionsjournalistik. Temat för kvällen var bloggar och på de tidigare lektionern hade kursen avhandlat bland annat ledare, debattartiklar och krönikor som verktyg för opinionsbildande. Mitt uppdrag blev alltså att belysa opinionsbildning ur ett bloggperspektiv och med bloggen som arena.

Jag tror att kursdeltagarna pratade mer än vad jag själv gjorde, även om jag tyckte att jag pratade rätt mycket jag också. Det blev riktigt intressanta diskussioner kring vad som definierar en bloggare och en journalist och hur mediernas kommersiella samarbeten allt oftare påverkar arbetet på redaktionen. Vi pratade bland annat om FRA-bloggbävningen, Wikileaks, Julia Skott och Katrine Kielos. Vi diskuterade också Makthavare.se där vissa var ganska oförstående inför faktumet att en hel redaktion jobbar gratis för en sajt som bevakar politik (under till exempel Almedalen), medan andra kunde se hur kontakterna, sammanhanget och inspirationen kan bidra till motivationen. Det blev även diskussioner kring varför ordet bloggare ibland klingar negativt hos folk och vanan att bunta ihop alla bloggare som ett kollektiv, när de i själva verket skiljer sig åt väldigt mycket mer än journalister gör. Och varför teknikbloggar får väldigt mycket mindre skit än modebloggar när det gäller kritik mot "ytlig" konsumtion (kanske ett sidospår från just opinonsbildandet, men diskussiorna var som sagt livliga).

Avslutningsvis nämnde jag kort hur opinionsbildande i sociala medier både idag och imorgon antagligen påverkas av allt ifrån Facerank, gillaknappar och retweets till remixkultur och finkalibrerade instrument från bolag som Twingly. Social filtrering i våra nätverk gör att starkt åsiktsmaterial antagligen har goda chanser att bli starka sociala objekt.

Om du som läser det här var med under min dragning hoppas jag att du tyckte att det gav något. Kommentera gärna och kom med feedback.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Det är något vi måste prata om

Nästa

Det här ska du fråga din sociala medier-konsult

3 Kommentarer

  1. freja

    Väldigt relevant innehåll – trots att vi pratade sönder en del av det.
    Jag tycker att du formulerade dragningskraften hos opinionstexter med begreppet sociala objekt på ett bra sätt. Finns en logik som spinner vidare på debatten om äkthet och transparens i sociala medier. Jag blev inspirerad.

  2. Andia Ghafouri

    Hej Fredrik!
    Tack för en intressant föreläsning igår. Jag var en av dom som pratade så mycket 😉 (satt längst fram i rosa tunika).
    Något jag tycker är intressant i debatten är de människor som fortfarande inte har förstått storheten i bloggar, och dess effekt när de används på rätt sätt. Men å andra sidan finns det människor som överskattar bloggen. Det finns dom som tror att en blogg kan påverka människor direkt, att det skulle räcka att skriva en blogg så förstår folk ens budskap automatiskt, utan någon som helst tvåvägskommunikation eller förankring. (Vissa politiker)
    När allt kommer omkring så handlar opinionsjournalistik, oavsett om det sker i gammelmedia eller i blogosfären, om gamla hederliga kommunikationsteorier. Det vill säga: om man inte hittar ett sätt att beröra människor, så kommer man förmodligen inte heller att kunna påverka så mycket.
    Ja, det var bara en reflektion.
    Återigen, tack för en bra föreläsning. Det är alltid givande att träffa folk i branschen som är så mångsidiga och kunniga som du är.
    Vänligen
    Andia Ghafouri

  3. Heléne Jansdotter Lindholm

    Din interaktivitet med oss var perfekt och vi fick en avslutning på kursen som kändes riktigt bra! Du som IDGare bland annat har många paralleller till hur vi på systerbolaget Mentor Online har det! Att se sig som journalist eller kurator och hitta en identitet i det fastnade jag för. Branschglidning ger yrkesglidning.Almedalen har jag alltid velat delta i och nu kommer jag att följa Makthavare.se ännu mer när jag vet att du ingår!

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: