Kobbs på Facebook – Lurig marknadsföring eller misslyckat stunt?

Få som följer bruset har nog missat att Kobbs tvingades ta ner sin kampanj på Facebook (som handlade om att just ta ner sin facebooknärvaro under en vecka). Helen Alfvegren har grävt lite för att ta reda på om själva misslyckandet är en del av kampanjen. En medveten strategi för att dra till sig ännu mer uppmärksamhet kanske? 

Men hennes analys är att så inte är fallet. För när besökare hamnar hos Kobbs saknas både gilla-knappar och andra funktioner för att fånga upp det engagemang som kampanjen trots allt skapat, och fortfarande genererar. Byrån Volontaire som hjälpt Kobbs med kampanjen fångade upp en twittertråd om det hela, men Helen efterlyser ändå den genomtänkta strategin:

"Vad gör man när en kampanj stängs ner? Vem sköter kontakten med kunderna (och sådana som bara är nyfikna)? Är det Kobbs som ska svara på mina frågor eller är det Volontaire? Vad har de lärt sig av det här?"

Helens inlägg tycker jag visar tydligt hur jag och många andra tänker kring den här typen av upptåg. Med okonventionella byråer som Studio Total har vi lärt oss att alltid tänka ett steg till. I rädslan att bli "konsumentlurade" är ofta första tanken vid misslyckade kampanjer att de kanske bara är "misslyckade".

Vi letar efter en dold agenda eller en tvåstegsraket som gör att företaget bakom ändå går segrande ur pr-kriget.

Blofeld När marknadschefer "gråter ut" över en kritiserad eller förbjuden reklamidé eller en hetsig debatt bryter ut kring moraliskt tveksam reklam är det nästan som att vi ser den vita katten på fåtöljen någonstans där i bakgrunden av företagets ledningsrum. En katt som långsamt klappas av vd:n med ryggen mot åskådarna.

We'll get you next time… next time!

 

1 kommentar

Hej Fredrik! Kul att tävlingen diskuteras. Vi kommenterade Helens inlägg direkt efter att det skrivits för att klargöra eventuella missförstånd. Publicerar den här också:
Koppla ner med Kobbs är ett långsiktigt koncept som lanserades i torsdags. Facebooktävlingen var första steget och fick direkt ett hundratal användare, innan den kopplades ner av Facebook själva under helgen. Tidigt igår morse ändrades informationen på webbplatsen och alla som deltog i tävlingen fick information via sin personliga nedräknare på sajten.
Det var aldrig vår tanke att ha en gilla-knapp, eftersom det är lite krångligt att vara anti-Facebook på Facebook. Men efter att Helen föreslog det på Twitter, tänkte vi: varför inte? och la upp den ändå i all lyhördhet. (Det skadar ju knappast.) Kort därefter upptäckte vi att den inte syntes i webbläsaren Chrome; däremot fungerade den utmärkt i Explorer, Safari och Firefox. (Pinsamt, men inte så farligt – nu funkar den i Chrome också.)
Vad gäller konverteringen av besökare till Facebookfans, får det aldrig får bli ett självändamål – men är givetvis både enkelt och praktiskt.
Nu är också artikeln i Resumé uppdaterad med kommentarer från Kobbs te. Glasklart? Toppen! Håll utkik efter fler utmaningar att koppla ner med Kobbs.