Det här ska du fråga din sociala medier-konsult

Arbetsnamnet Så avslöjar du sociala medier-bluffen höll hela vägen till tidningen. Idag publicerade Internetworld mina artiklar om hur du som företag eller organisation ska kunna veta om din sociala medier-konsult vet vad han eller hon snackar om.

Strunta i de som hörs och syns i media sa någon. Om konsulten inte vet vad Kenza fakturerar för sitt annonsutrymme har den inte koll sa en annan. 

Branschen vimlar av konsulter, föreläsare och andra aktörer som alla profiterar på ibland osäkra företag och deras vilja att förstå de nya sociala arenorna. Jag har själv föreläst om just sociala medier många gånger, och jag blev själv nyfiken på vad som skiljer en bra konsult från en dålig. Internetworld gillade idén och jag fick uppdraget att fördjupa mig i ämnet. Jag vet inte om jag avslöjade några stora sanningar, däremot gillar jag till exempel Therese Reuterswärds olika checklistor för att kontrollera din sociala medier-konsult.

Här är alla artiklarna 

UPPDATERAT:
Läs även checklistan från Rebecca Crusoe i kommentarsfältet. Hon är byråchef på Domingo PR och skrev ursprungligen listan till Dagens Opinion.  

Bluffmakare?
(Gammal bild från en föreläsning hos JKL, 2008)
 

Föreläsning

6 kommentarer

Gillar temat! Jag kidnappar ditt kommentarsfält och klistrar in en del av en krönika jag skrev för Dagens Opinion inför 2010. Grejen är att de känns ännu mer relevanta idag, än för ett år sedan.
(del av en länkre krönika, som sagt).
//
Så vilken expert ska du anlita när halva kommunikationsbranschen utgörs av personer som är självutnämnda proffs på kanalen? Använd några enkla knep för att hitta den som kan ta sig an din utmaning allra bäst.
1. Lever din expert som den lär? Googla och titta på referenser och aktiviteter på internet. En expert utan egen plattform i sociala medier känns inte särskilt trovärdig.
2. Experten kan berätta om tre år gamla kampanjer som andra gjort, i USA. Men hur är det med lokal kunskap och egna erfarenheter? Be din expert berätta om sina egna mest framgångsrika case.
3. Hur tänker din expert värdera arbetet ni ska genomföra? Mätbarhet är viktigt även i sociala medier. Be din expert sätta rimliga mål kopplat till din utmaning, t ex trafik, beteenden, försäljning.
4. Har din expert anpassat er sociala medier-kampanj just för dig? Alla måste inte blogga, alla varumärken ska inte synas hos 15-åriga modebloggare, få företag har (än så länge) en aktiv målgrupp på Twitter. Be din expert underbygga väl för varför just ni ska gå i just den valda kanalen.
5. Aktiviteter i sociala medier är ingen isolerad lösning för en enskild kampanj, det är ett pågående samtal. Därför är hela branschens utmaning för 2010 att hitta de långsiktiga och integrerade uppläggen. Fråga därför din expert hur integrerad kampanjen är med t ex sök och onlineannonsering. Och hur er närvaro ser ut om sex månader.

Bra artiklar! Upplever du att det finns många uppdragsgivare/beställare som känner sig lurade av mindre seriösa leverantörer, att det är ett faktiskt problem i dagsläget? (och har du i så fall varit i kontakt med någon sådan?) Eller är det här mer en ”branschintern” diskussion som pågår?

Instämmer. Jag håller på att skriva en rapport om sociala medier i sjukvård, och gudars vad mycket snömos som presterats i ämnet. Massor av konsulter som pushar för sig själva, men som inte kommer med en enda användbar idé.
Att väldigt få dessutom verkar fattat att USA inte är Sverige, och att det inte går att direktöverföra amerikanska erfarenheter från sociala medier, verkar ännu färre fattat.

Det tog ett tag innan en sådan här artikel kom upp till ytan, det är en sak att vara kung online men en annan sak att leverera hos kund. För min del så handlar det om försäljning och kommunikation med dina kunder. Varför krångla till det?