Tankar om inlägg

När jag började blogga under hösten 2004 hade jag som målsättning att skriva minst ett inlägg om dagen, något jag faktiskt lyckades med under de första månaderna. Jag hävdar fortfarande att det är en bra målsättning om man som ny bloggare vill etablera sig inom en nisch och få fart på besöksstrafiken. Allt eftersom åren går upplever jag att min läsekrets blivit mer förlåtande. Många läser Bisonblog via RSS i till exempel Google Reader. Andra ser när jag uppdaterar genom länkar på Twitter, Facebook eller från andra webbtjänster. Det blir en fråga om att behålla ställningarna, snarare än att bli den mest besökta bloggen.

När jag efter några års bloggande började arbeta som journalist uppstod fler arenor där mina texter publicerades och ofta bestod inläggen här på Bisonblog i att tipsa om artiklar jag skrivit i andra medier, eller att utveckla bakgrunden till att ett reportage blivit gjort eller en krönika blivit skriven.

Under perioder har jag även befunnit mig utomlands och då tappat lite av här-och-nu-kollen på det som känns viktigt på hemmaplan. När jag var i Afghanistan dog bloggkreativiteten nästan ut totalt. Jag ville blogga, men kunde inte hitta uppslagen i en miljö som bestod av sten, murar och militära operationer.

Det som startade tankarna kring det här inlägget var när jag träffade Joakim Jardenberg i veckan och han fick reda på besöksstatistiken för Bisonblog (den finns tillgängligt helt öppet via Sitemeter). Han verkade nästan chockad över att siffrorna inte var högre, men mitt mål har aldrig varit mängd. Istället vill jag att "rätt" personer ska läsa mina inlägg. Vilka som är rätt besökare kan variera över tid förstås.

Hur tänker du kring bloggandet? Har du en uttalad strategi med frekvensmål, trafikmål eller andra mätpunkter, eller ser du det mer som en bonus om du orkar få ut några inlägg överhuvudtaget?

Det slår mig efter den senaste tiden att det inte saknas blogguppslag, men att mycket av min energi ägnas åt andra kanaler. De senaste veckorna har varit ganska produktiva vilket kanske inte märkts så mycket här på bloggen, men valrörelsen i kombination med två webbkonferenser har höjt frekvensen på producerat material ett snäpp.

Här är de artiklar eller inlägg jag skrivit de senaste 10 dagarna.

Nya Affärer
Så förklarar du en hästlös vagn
(konsten att berätta om en innovation utan att tappa intresset)
En fast vision om att lyckas (Pernilla Rönnberg om Nya Affärers mentorprogram)
”Valkrisen drabbar entreprenörerna” (entreprenörer reagerar på valresultatet)
IVA:s uppmaning: “Lyft blicken från plånboken”
“Vilseledande, Maud Olofsson”
(Företagarorganisationerna reagerar på uttalande från Olofsson)
Han vill ha fler rika
(intervju inför valet med Carl B Hamilton, fp)
Rödgröna bäst på socialt entreprenörskap (Entreprenörskyrkans politikerutmaning)

Valbevakning åt Makthavare.se
"Det är inte alltid storleken som har betydelse"
(Referat av Maud Olofssons tal på valvakan)
"Man har lyssnat på traditionell media" (Intervju med centerpartiets sociala medier-ansvariga)
Bekännelser i taxin
(Kort krönika skriven under valkvällen)
"Vi har kört in i planket"
(Intervju med Helena Höij på kristdemokraternas valvaka)
Den bortglömda väljargruppen
(Match.com har undersökt singlarnas valfrågor)

Webbdagarna i Malmö
Varför ska man tänka mobilt?

7 vanliga misstag på Twitter

"Tänk på vad din mamma har lärt dig"
(Paneldebatt om sociala medier)

Webbdagarna i Göteborg
Relevans är viktigast
  (Anna Eriksson från Keybroker talar om adwords-annonsering)
"Användarna först, även om du inte tjänar på det"(Creuna pratar om webbstrategi)
"Det har blivit tyst kring restaurangbordet"
(Pontus Jeppson om positioneringstjänster)
Så når du framgång med webb-tv
"Alla format är viktiga" (SEO-dragning av Per Svanström)
"Sociala medier är ett jobbigt ord" (Stefan Hyttfors inledningstalar)

På Webben (Dn.se/pawebben)
Är du valbaks?

TU Panel

Anton Johansson från Twingly bevakar valet på nätet under TU:s valvaka. I bakgrunden debatt med bland andra Martina Lind från Politometern.

3 kommentarer

Förtydligande: jag delar helt din känsla av att rätt är viktigare än volym. Det var bara en spontan reaktion eftersom jag ändå ser dig som ett av naven, en centrumpunkt i en del av den svenska bloggosfären. Det borde varit mer, ändå. Helt enkelt för att du förtjänar det.

@Anton
Okej, ja, jag vet som sagt inte vad man ska förvänta sig riktigt.
@jardenberg
Tackar, tackar. Jag ser mig själv som en inte helt perifier bloggare, men nav vet jag inte. Jag trodde det var du? 🙂