Tillbaka där allt började. Jag befinner mig återigen på Stanford University för den sjunde konferensen om Innovation Journalism. Jag besökte konferensen första gången under våren 2008, förra året var jag själv en InJo fellow och i år har besöket karaktären av en nöjesresa i min bok. För allvarligt, det är sällan programpunkterna som lockar. Istället är det människorna, miljön, stämningen och småpratet. Precis som hemma i Sverige med andra ord.

En skillnad mot Sverige är förstås att deltagarna på konferensen kan skilja sig lite mot the average frukostseminarium i Sverige. Besökarna kommer från till exempel Pakistan, Danmark, Mexico, Slovenien, Finland, Sverige och Libanon. Och en paneldeltagare kan lika gärna vara Angela Zach, International Growth Manager för Facebook som Sara Öhrvall, Head of R&D på Bonnier. Smarta människor som gjort smarta saker på riktigt.

När jag för tredje året i rad lyssnar på mellansnacket tycks det som att diskussionerna inte har förändrats speciellt mycket. Det är fortfarande fokus på en desperat mediabransch, framtiden för journalistiken (eller journalistikens död) och stundtals bloggnoja och facebookförakt. Dock upplever jag inte samma högtravande finjournalistik-distansiering som många aktörer i Sverige sysslar med. 

En skillnad är också att självförtroendet för journalistikens kommersiella kraft har ökat. Nu är det inte längre en fråga om det går att tjäna pengar på innehåll, utan hur. Och när Google News-grundaren Krishna Bharat intar scenen hetsas han inte till att försvara sin tjänst (även om nån publikfråga berörde ämnet) framför en hord av upprörda journalister. Snarare blir det ett av många inslag, och inget som åhörarna tycks känna sig hotade av. En ickefråga helt enkelt.

Kvinnligt ledarskap i innovationskulturen

Igår deltog jag i en workshop med temat Women Leadership in Innovation Journalism. Innovationsmiljön i Silicon Valley är i mångt och mycket en manlig plats med manliga strukturer. Traditionellt är ofta ingenjörer inom IT-området män, och många av våra diskussionerna handlade om hur man kan få kvinnor att både intressera sig för typiskt manliga utbildningsval, men (enligt mig) det viktigaste – hur får man IT och entreprenörskap att presenteras och läras ut på ett sätt som inte är färgat av den manligt färgade kulturen. Det leder i sin tur in i diskussionen om vad som är manligt och kvinnligt.

Själv förordade jag tankesättet att inte anpassa sig till vare sig män eller kvinnor, utan hellre se hur man skulle kunna göra för att locka båda könen med samma eller liknande approach. Att skapa nya strukturer riktade mot bara kvinnor känns inte allid som rätt väg att gå. Sveriges flaggskepp på området, Geek Girl Meetup, är dock ett bra undantag och nämndes under konferensen som ett bra exempel på när ett kvinnligt nätverk skapas kring ett ämne eller en bransch, och inte bara kring det faktum att deltagarna är kvinnor. Svåra frågor, men intressanta diskussioner.

Svårt med definitioner

Fortfarande, efter flera år, råder viss tveksamhet kring vad Innovationsjournalistik egentligen är. Den vanligaste definitionen är journalistik som bevakar innovation, men på konferensen och i andra sammanhang diskuteras lika ofta innovativ journalistik. Oavsett så är grundtanken att journalistiken spelar en viktig roll i innovationens ekosystem.

Några spridda citat från David Nordfors, grundare av programmet för Innovationsjournalistik och ansvarig för Stanford Center for Innovation and Communication (Institutionen bytte namn förra året då svenska VINNOVA avslutade sitt finansiella åtagande i programmet).

"In innovative companies the core product is the next
product." (Hej Micke Dahlén!)

"Innovation needs a story so we
can relate to it. Without it, innovation will not happen."

"We
can't innovate faster than we can create new shared language."

The 7th Conference on Innovation Journalism at Stanford University

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg