Bisonblog

Samhälle, internet, media

Jag skulle köpa film och fick en aha-upplevelse

Idag var jag inne på FotoSlussen för att köpa mellanformatsfilm till min kollega Sandra som för närvarande är nere i Afghanistan (jag är hemma på ledighet). Vi gör sånt. Köper med saker som behövs ner till insatsområdet. I alla fall. Det fanns bara en rulle 120-film hos FotoSlussen, och jag behövde tio rullar. "Ska du ha dem idag", frågade Norma bakom disken. Jo, det skulle jag ju. Norma tar upp luren och ringer till en annan fotobutik. De hade fem rullar och Norma ringde vidare till en person som jobbade i den butiken men som eventuellt var på väg förbi Slussen och kunde ta med rullarna. Det visade sig att han redan passerat.

Norma tog betalt av en kund som kom efter mig, sedan tog hon upp jakten igen. Den här gången ringde hon till Holly Foto på Folkungagatan. Jodå, där fanns det tillräckligt många 120-rullar och dessutom på gångavstånd från Slussen. Fin-fint.

Jag står där bakom disken hos FotoSlussen och funderar på vad det är jag bevittnar. Småföretagare i samverkan? Kundservice? Nätverksförsäljning? Kanske alltihopa. Oavsett så slogs jag av tanken på hur ett liknande scenario skulle kunna se ut på nätet, om det ens skulle äga rum? Skulle Zoovillage.com skicka mig till Sneakersnstuff.se om jag till exempel letar efter ett par Nike Air Force One? Troligtvis inte. 

Har du ett exempel på hur "butikssamverkan" ser ut eller skulle kunna se ut mellan e-handlare? Jag tänker att det hittills är en ovanlig syn, men jag kanske helt enkelt bara missat när det sker? Och spelar det någon roll?

Nike-air-force-one-mid

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Världens första crowdsourcade racingteam

Nästa

Peace out

4 Comments

  1. Har inga bevis för att det skett men har vid ett tillfälle fått känslan av att det sker. Det gällde ett batteri till min Mac. Hur som helst så tänker vi inte på det förrän vi ser det och är vi på nätet ser vi det inte. Naturligtvis skulle jag inte som nät butik skicka iväg kunden till någon annan. Jag skulle fixa fram produkten för det är service till den som valt just mig.

  2. Jag har gjort sånt många gånger när jag jobbade i TV-affär. Att ta affären är viktigare än exakt vem som får vilka pengar. Kunden uppfattar det som makalös service och i slutändan jämnar det ut sig.

  3. Bo

    Är helt hundra på att jag hört att Zappos gör så om det är grejer som de inte har hemma.

  4. Johanna Lerström

    Instämmer med Bo:s kommentar ovan, Zappos är föredömliga på kundservice och det står i de anställdas riktlinjer att om den produkt som kunden söker inte tillhandahålls av Zappos själva så ska de hjälpa till att ta reda på var kunden kan få tag i produkten och hänvisa dem vidare dit. En hållning att ta efter!

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén