Apples iPad kommer att boosta e-handeln

Eftersom Apples nya gadget iPad är en "mobile device" som bättre än tidigare kan visa både utbud och tjänster kommer den att ge en extra skjuts åt den mobila e-handeln. Det hävdar Martin Langeveld på bloggen News after Newsmakers. Ipaden kommer att överbrygga gapet mellan den traditionella bärbara datorn och mobilen. Det är ingen nyhet att allt fler använder nätet via mobilen och i framtiden lär integrationen mellan webben och människan i rörelse öka markant. Augmented reality är ett av de tydligaste exemplen. Den här utvecklingen förstärks av iPad hävdar Langeveld

"iPad will showcase merchandise and services far better than
smartphones, and iPad will claim more leisure time than deskbound
computers or smartphones. Consumers with iPads will be connected to the
Web in far more places, with far more engagement (relative to
smartphones), presenting far more opportunities for direct marketing
and sales than any previous interface."

Langeveld ger några tips för de som vill hänga med på resan. Bland annat uppmanar han att hoppa på mobila webben så fort som möjligt med chans att leda konsumenterna, istället för att som med tidigare webbutveckling ligga i bakvattnet och själva bli styrda. En allt högre grad av individualiserat webbinnehåll kräver nära samarbete mellan aktörer som Apple (som uppmanas att öppna upp sina plattformar) och producenter av innehåll och tjänster, för att kunna skapa en så individanpassad användarupplevelse som möjligt. Det låter floskligt, men är svårt. Kanske just därför.

Jag har skrivit en del om mobil marknadsföring tidigare, bland annat för Internetworld, och min viktigaste slutsats är att den mobila kommunikationsarenan är betydligt mer känslig än tidigare kanaler för marknadsföring som ofta haft prefixet mass framför sig. Nu befinner vi oss helt plötsligt mitt i användarnas kommunikationsnod, och om bara några få företag gör ett felsteg kommer mobilen som kommersiell arena gå samma väg som spam-mailen. Men jag gillar tanken på att iPaden förändrar e-handeln utifrån dess överbryggande egenskaper. Är det en mobil? Är det en dator? Är det en telefon? Lite av varje. Och kanske ett steg närmare en single-gadget som klarar det mesta.

Ipad