Bison Trackback 2009 – en blandning av sött och salt

Det som började som en snabb idé blev i slutändan en riktigt bra temperaturmätare på var vi står när det gäller kommunikationsutvecklingen just nu. Bison Trackback 2009 är avslutad, trots att det finns många fler röster jag skulle velat ha med. Många av de intervjuade har mycket gemensamt men det märks stora skillnader i synen på traditionella medier likväl som de mer sociala varianterna.

Pessimism varvades med hyllningstal, ibland från samma person. Helt klart är att ingen av de tilltalade har ett facit, men alla har intressanta tankar om vad det var som hände under 2009 och vad som händer just nu. Det har också varit intressant att läsa de personliga erfarenheterna, vissa mer utlämnande än andra.

Här kommer en snabbgenomgång (ungefär som i melodifestivalen) med de göttaste citaten listade efter varandra. Tack för att du hängde med Bisonblog under 2009, hoppas att vi ses under hela 2010 också. Tack du som ställde upp och svarade på mina frågor, och tack du som läste svaren. 

Bison Trackback 2009 Summering

Joakim Jardenberg "2009 var året då det stod till slut stod *fullständigt* klart att framtiden rymmer mer medier än någonsin, men att det inte finns plats för någon industri"

Saom, Älskade Dumburk: "On-demandtittandet fick äntligen en generös och användarvänlig plattform"

Nina Åkestam: "Vi är inte överens, varken inom byråer, bransch eller med kunderna, om vad som är bra reklam"

Per Robert Öhlin: "De digitala nätverk som de slapptänkta kallar sociala medier för tankarna till kejsarens nya kläder"

Hans Kullin: "2009 var året då sociala medier gick från att vara ett experiment och en snygg add-on, till att bli en bärande del i många PR-uppdrag"

Pelle Sten: "Det gradvisa öppnandet mot omvärlden"

Olle Lidbom: "Det alla kommer prata om och i framtiden referera till är lågkonjunkturen"

Björn Hedensjö: "2010 års vinnare är de kreativa personer och medier som kan åstadkomma mycket med knappa resurser"

Rebecca Crusoe: "Det är skönt att det börjar bli mer verkstad än bara tomt snack kring sociala medier"

Morris Packer: "En era som gjort att jag lärt känna mer människor under 2009 än vad jag lärt känna på 10 år"

Daniel Åberg: "Betydande delar av den svenska bokbranschen ser helst att allt förblir som det har varit"

Henrik Torstensson: "Rädslan för ekonomisk katastrof har släppt sitt dödgrepp om branschen"

Sofia Mirjamsdotter: "De som kan lyssna på gerillan och införa demokrati i organisationen blir vinnarna år 2010"

Mikael Zackrisson: "För mediebranschen visar Iphone att det går att skapa nya typer av produkter och innehåll, och att det går att ta betalt för det"

Heidi Harman: "Facebook Connect är äntligen folkligt"

Johanna Ögren: "Här i Sverige började vi ju på allvar diskutera e-böcker, läsplattor och bokens framtid rent generellt"

Julia Skott: "…att ha jobbat upp något slags personligt varumärke utan att ha tänkt på det, genom att göra det jag tycker om och brinner för"

Björn Jeffery: "I mediebranschen är det redaktörer mot algoritmer och magkänsla mot statistik"

Karin Adelsköld: "Synen på musik och framförallt tillgången på musik förändrades för alltid"

Martin Källström: "Om Facebook lyckas genomföra sin plan uppstår helt nya användarmönster"

6 kommentarer