Bison Trackback 2009: Hans Kullin

Hans-Kullin
Jag frågar några bra människor om deras upplevelse av 2009. Vad var viktigast och vad kommer vi att minnas även i framtiden? Hans Kullin är PR-konsult på Burson-Marsteller med Nordenansvar för digitala medier. Han har tidigare jobbat på Andreasson PR, Geelmuyden.Kiese, Accenture och Linklaters. Han driver en av Sveriges äldsta PR-bloggar Media Culpa, och den lite färskare Sociala Medier.

Nämn en viktig händelse i din bransch under 2009 som folk kommer att minnas även i framtiden?
Om man ser till de bidrag som skickades in till PR-branschens tävling Spinn i år så skulle jag säga att 2009 var året då sociala medier gick från att vara ett experiment och en snygg add-on, till att bli en bärande del i många PR-uppdrag. Detta får en mängd följdverkningar för kommunikationsbranschen, men även för de traditionella medierna som inte längre kan räkna med att vara förstavalet för företags kommunikationsaktiviteter, vare sig det gäller betald eller redaktionell yta.

VW har sagt att de drar ned på annonsering i tv till förmån för en iPhone-applikation när de ska lansera GTI-modellen 2010 och Pepsi kommer för första gången på 23 år inte annonsera i Super Bowl. Istället satsar företaget 20 miljoner dollar på en sociala medie-kampanj kallad The Pepsi Refresh Project.

Vad var det viktigaste som hände dig personligen 2009?
Att jag ska starta eget tillsammans med några andra smarta online-kommunikatörer i Norge och Sverige, under namnet Sermo Consulting.

Hur skulle du beskriva utvecklingen just nu?
Maktförskjutning, på alla plan, men inte minst inom PR-branschen.

    

1 kommentar