Bisonblog

Samhälle, internet, media

Så blir du en sån som du

Mymlan skriver bra om hur man blir som henne. Eller rättare sagt hur man blir som sig själv. Om hur mycket tid det krävs för att bli en respekterad och läst bloggare. Om hur mycket tid och kraft det krävs för att nå ut i bruset, bygga nätverket och skapa ett "varumärke" som håller över bloggsvackor, extern kritik och karriärbyten. Mymlans väg framåt liknar min, med en viktig skillnad. Medan Mymlan är journalisten som fastnade för sociala medier och bloggade vid sidan av sitt vanliga jobb, var jag bloggaren och kommunikationsentusiasten som råkade bli journalist. Så här skriver Mymlan om vägen fram till nu, och jag skulle kunna skrivit det själv:

"Jag har inte haft någon medveten strategi eller plan.
Jag har varit jag. Bloggat om sådant jag gillar och tänkt att förr
eller senare måste ju någon se. Jag har såklart också genom åren byggt
upp ett nätverk i bloggvärlden och mediavärlden, jag har trovärdighet
för att jag är lagom konsekvent och jag utger mig inte för att kunna
eller klara något jag inte kan. Jag har varit väldigt dålig på att
sälja in mig eller tala bra om mig själv, men jag övar…" Ur Hur kan jag bli som du?

Det är mitt bloggande som lett till att jag är där jag är nu, sittandes i min lägenhet i San Francisco efter att ha arrangerat fyra workshops om journalistik på The Sixth Conference on Innovation Journalism på Stanford University under tre dagar (mer om konferensen i kommande inlägg). Det är bloggandet som gjort att jag kunnat få de bästa experterna till just mina workshops. Det är bloggandet som gör att mina uppdragsgivare ringer mig, och inte tvärtom. Och det är bloggandet som gör att jag kan prata om mitt liv i 45 minuter och få minst 10 000 kronor för det. Mitt liv undrar du? Ja, för precis som Mymlan skriver så handlar bloggandet, och livet, om att "göra det du själv tror på och gillar – då kommer andra att göra det."

När jag släppte lös tyglarna i oktober 2004 så fanns det ingen återvändo. I höst blir bloggen fem år gammal. Men jag väljer att citera något jag skrev vid treårsjubileet:

"Ena stunden är jag old media och gatekeepern
som träffar företagsrepresentanter och gör grävande artiklar, för att i nästa sekund bli en
sovrumsskribent som aldrig skulle drömma om att lyfta telefonluren och
faktiskt prata med riktiga människor. Jag är mediarevolutionen
personifierad. Det känns bra, om än lite splittrat ibland."

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Så blir ditt nyhetsmagasin framgångsrikt på och utanför nätet

Nästa

”Idag ska vi prata om döden”

2 kommentarer

  1. Tobias

    Eftersom det anknyter till temat på inlägget: Intressant text på DN Debatt idag om tidningarnas avgörande roll i ”det ekologiska systemet för nyheter och demokrati”.
    http://www.dn.se/opinion/debatt/teve-och-nat-forlorare-nar-tidningen-tynar-bort-1.872193
    Själv är jag benägen att hålla med författaren. Menar särskilt att dagstidningar har en legitimitet för granskning som t ex bloggar och annan nätmedia inte har; de kommer aldrig komma ifrån att bedömas mest utifrån ett cyniskt utilitaristiskt perspektiv (”talar bara i egenintresse”) eller helt enkelt bara läsas av sina åsiktsfränder. Vore kul med din kommentar till debattartikeln, antar att du har en del genomtänkt att säga.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén