Bisonblog

Samhälle, internet, media

Malmö Stad i Second Life – två år för sent?

Carl-bild-klipper-band Hos Mymlan läser jag om Malmö Stads Second Life-satsning som lanseras i dagarna. Jag vet inte om känslan av empati eller skamskölja är störst. Men något måste ha gått väldigt fel på vägen till lansering. För enligt mig slutade Second Life att vara "hett" samma dag som Carl Bildt klippte bandet för Sverigehuset i SL. En presskonferens jag närvarade vid och bevakade. Fram till dess var det faktiskt ett helt rimligt kommunikationsbeslut att satsa på Second Life, eftersom PR-värdet var relativt högt fortfarande (och det är ett värde som inte ska underskattas, vilket många gjorde just när det gäller Svenska Institutets satsning).

Men det var då, våren 2007. Nu, två år senare känns det möjligtvis intressant att gå in i SL för den som har lite mer smala ambitioner i stil med simuleringsövningar (flygbolag och butikskedjor använder det flitigt), analys av hur onlineidentiteter kan fungera eller helt enkelt vill prova på hur en virtuell ekonomi fungerar. Men som kommunikationskanal till skattebetalarna? Tveksamt. Det finns för få svenskar ur målgruppen representerade i SL för att motivera satsningen enligt mig.

Jag skrev en kommentar till inlägget hos Mymlan som jag postar här också:

"Min spontana tanke är: Helvete, helvete, helvete (inkl skamskölja). Hur
kan de vara så långt efter? Hur kan de inte inte ens bemöda sig att
googla artiklar skrivna om SL den senaste tiden, eller i alla fall
försöka stämma av sina satsningar med någon som har koll på
nätutvecklingen.

Antingen är det ett resultat av dåligt konsultande
eller en intern byråkratisk process som dragit ut på tiden (cirka två år
har ju gått sedan SL-drevet gick). Jag tycker synd om den
webbredaktör/kommunikationschef som clearat det här. På riktigt.

Samtidigt erkänner jag glatt att jag själv var en av de journalister
som “hoppade på tåget” och skrev ett gäng artiklar om SL när det begav
sig. Och det fanns faktiskt mycket PR-värde att vinna för
organisationer och företag som ville synas genom att göra en
SL-satsning. Men det var då, två år sedan. Ja ja, kanske kan det
fungera som ett läroprojekt för internt bruk hos medarbetarna på Malmö
Stad i alla fall. Jag lider med alla inblandade och de har mina
sympatier. De tänkte rätt men vid fel tid tror jag. OBS, jag är den
första att ta tillbaka mina ord om argument som motiverar satsningen
kan presenteras."

___

Uppdatering:

Det sker lite diskussioner i kommentarerna till inlägget. Signaturen Micke skriver:

"Låt det istället bli en lektion för dig själv och dina branschkollegor. Tidigare hyllningar av nya sociala medier som ska ge en rad positiva
effekter och som kan användas för en rad olika positiva samhällsinatser
visar sig ju bara vara tomma ord. […] Vad får
dig att ena gången tycka att detta är bra för att nästa gång tycka att
precis samma initiativ är dåligt, om innehållet är detsamma? […]
Om
det faktiska innebörderna av de flesta sociala medieinitiativ (second
life, jaiku, twitter – you name it) skulle värderas så skulle de flesta
initiativ sågas med fotknölarna från början – inte först när det blir
ett par år gammalt och inte längre är lika hett bland folk med rutiga
byxor, koftor och konstiga glasögon."

Mitt svar (jag har varken rutiga byxor, kofta eller glasögon dock, så Micke får ursäkta. Jag tror han pratar om reklambyråmänniskor och inte journalister. Journalister har ofta en mycket sämre klädsmak):

"Ingen har
facit för vad som kommer att hända i framtiden. Det går inte att skriva
artiklar om nya fenomen och samtidigt veta exakt hur beteendet kommer se ut
två år fram i tiden. Däremot tror jag de flesta gillar att spekulera om
framtiden och dess möjligheter och höra om nyheter. Det är absolut
inget fel på Second Life (vilket jag skriver i inlägget). Men jag tror att det är en dålig kanal för att kommunicera med Malmös
skattebetalare. Och till skillnad från journalister våren 2007 så har
Malmö Stad facit idag, våren 2009. SL blev ingen jättehit bland många
människor, men fungerar antagligen mycket bra för de användare som
hänger där idag. Svårare än så är det inte."

Tilägg: Internetworld länkar idag till mitt inlägg från deras förstasida Internetworld.se. Jag hade gärna sett att de även ringde upp Malmö Stad och kollade hur resonemanget bakom satsningen går. För jag anar att det inte riktigt är så enkelt som jag och andra bloggare försöker få det till när vi dissar satsningen. <ironi> Själv är jag ju bloggare, och som sådan så kan jag omöjligt lyfta telefonluren, det vet alla. Särskilt när jag dessutom har 9 timmar tidsskillnad mot Sverige. </ironi>

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

”Find the leverage in the world so you can be truly lazy”

Nästa

Sluta spamma och satsa på flockmedlemmarna

18 Kommentarer

  1. Det är förfärligt pinsamt! Om de vill göra några simuleringsövningar eller så behöver de i alla fall inte gå ut med det som om det vore något coolt. Att Sverigehuset etablerades var däremot smart. Gav massor av bra press och sen glömde alla det, så det gav ingen bad will.

  2. Ja, precis. Det går att fronta det snyggare. T.ex. om de själva känner att de är lite sena med det hela. De skulle kunna göra en grej av det: ”Sist ut i Second Life” och sen förklara varför man ändå gör satsningen.
    Hmm. Man kanske skulle bli PR-konsult ändå… 😉

  3. Håller med. Satt själv med haken i knät igår när jag läste det. Jag hade kunnat investera de 800k på något bättre. Hur hett det är eller inte är, bör man ju fundera på hur många mottagare kommer vi att kommunicera mot? Typ ingen i hela landet befinner sig i SL. Hur kan det vara en bra kanal för att kommunicera?

  4. Det är tyvärr vardagsmat för politiker på kommunal nivå att först driva igenom ett beslut medan det känns aktuellt och sedan jobba på att genomföra det långt efter att aktualiteten upphört. Faktum är att de allra flesta beslut på kommunal nivå ser ut just så. Tjänstemännen (utförarna) gör vad de blir tillsagda och så är det inget mer med det. Att lägga ned på vägen skapar andra politiska problem istället.

  5. Ja,’sist ut i Second Life’hade iallafall visat på någon slags insikt…Hur tänkte man egentligen? Strålande exempel på hur myndigheter och deras kommunikationsansvariga i sin egen lilla värld inte förstår sociala medier…alls.(SL är så stendött. Hur missar man det på två år?) Skicka projektledare/ansvariga på utbildning för pengarna istället!

  6. Tobbo

    De är två år för sent ute, men vad som är allvarligare (även om de varit ute i god tid) i sammanhanget är att pengarna är Malmös skattebetalares. Gick politikerna till val på att göra huvudlösa marknadsföringssatsningar? Skulle inte tro det, ändå festar de upp pengarna som de som har det sämst skulle behöva.
    Skattepengar är inte politikers pengar, det är våra pengar och vi vill ha valuta för dem!

  7. @Tobbo: Nja, där har du faktiskt lite fel. Om du kollar sidan där Malmö Stad informerar om satsningen så står det att ”Det är Europeiska strukturfonden som till största del finansierar satsningen.”. Självklart är det ju skattepengar som nånstans finansierar den fonden också, men kanske inte specifikt Malmös skattebetalare, utan hela Europas antar jag.
    Sen vet jag inte om de ”festar upp pengarna direkt”. Jag hoppas att det kan finnas intresse av att lägga den typen av summor på andra internetrelaterade projekt. Börjar vi jämföra pengar med pengar så skulle ju alla komma till slutsatsen att inga projekt utom vård, skola omsorg skulle få finansiering typ.

  8. Micke

    Låt det istället bli en lektion för dig själv och dina branschkollegor.
    Tidigare hyllningar av nya sociala medier som ska ge en rad positiva effekter och som kan användas för en rad olika positiva samhällsinatser visar sig ju bara vara tomma ord. Det enda som verkar vara intressant hos er som får ert leverbröd på att skriva om sociala medier är det faktum att något är nytt.
    Är det nytt – så är det bra. ?
    För vad har förändrats i Second Life till det sämre – mer än att det inte längre är nytt? Vad får dig att ena gången tycka att detta är bra för att nästa gång tycka att precis samma initiativ är dåligt, om innehållet är detsamma?
    Jo, de ytliga effekterna skiljer. Det är inte nytt, inte hett och får inte samma positiva uppmärksamhet, alltså är det dåligt. Värderingen ligger helt och hållet i det ytliga och inte i det faktiska som görs.
    Om det faktiska innebörderna av de flesta sociala medieinitiativ (second life, jaiku, twitter – you name it) skulle värderas så skulle de flesta initiativ sågas med fotknölarna från början – inte först när det blir ett par år gammalt och inte längre är lika hett bland folk med rutiga byxor, koftor och konstiga glasögon.

  9. @Micke: Ingen har facit för vad som kommer att hända i framtiden. Det går inte att skriva artiklar om fenomen och samtidigt veta exakt hur beteendet kommer se ut två år fram i tiden. Däremot tror jag de flesta gillar att spekulera om framtiden och dess möjligheter och berätta om nyheter. Det är absolut inget fel på Second Life (vilket jag skriver i inlägget). Jag tror bara inte att det är en bra kanal för att kommunicera med Malmös skattebetalare. Och till skillnad från journalister våren 2007 så har Malmö Stad facit idag, våren 2009. SL blev ingen jättehit bland många människor, men fungerar antagligen mycket bra för de användare som hänger där idag. Svårare än så är det inte.

  10. Den som en gång har hyllat Second Life har ingen annan under sig i hackordningen idag än de som fortfarande gör det.
    Det är därför det är just sådana som gör sig lustiga över Malmö.
    Det är som när mitt ex som trackade uteliggare på gatan, eftersom han själv bara stod ett pinnhål högre.

  11. Anonym Ynkrygg: Du kanske har rätt. Jag kritiserar dock inte Second Life i det här inlägget, utan Malmö Stad. Skillnaden är ganska stor. Allt handlar om syfte och mål, och det är EU-pengar som enligt mig slängs i soptunnan.
    Men Second Life var och är fortfarande en fantastisk plats för alla de som använder tjänsten. Frågan är bara hur många av Malmös kommuninnevånare som finns där. Ganska få skulle jag tro. Därav kritiken.
    Tackar även för informationen om att du dejtat uteliggar-prospects.

  12. evacroline

    secondlife är inte död som så många tror med ca 50-70 inloggade per timme och secondlife bara växer o växer under sök hur (sl växer med linden lab) innan ni dödar secondlife i pressen

  13. @Evacroline: Läs gärna vad mitt inlägg handlar om innan du kommenterar. Jag upprepar: Kritiken är inte riktad mot Second Life, utan mot Malmö Stad. Det finns tusentals användare på SL som säkert är jättenöjda med upplevelsen.

  14. axel broman

    BisonFredrik… läs gärna kommentarerna här innan du kommenterar… Evacroline svarade säkert dem som uttalade sig utan att veta.
    Detta som är så vanligt tex bland journalister och bloggare, twittrare, facebookare och skitsnackare.
    Om man inte tycker om sociala möten, utbildning, musik, poesi, att skratta, att känna, skapa… ska man naturligtvis hålla sig borta från Second Life.

  15. @Axel: Goddag yxskaft?

  16. Axel Broman

    @BisonFredrik: Axel, tack för presentationen!

  17. Ankdammsproblem.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: