Geekdata blir dejtingmedia

Jag sitter i en föreläsningssal i Gates building på Stanford University, Palo Alto, Kalifornien. På scenen står Paul Saffo, futurist, trendspanare och professor vid nämnda universitet. Han berättar hur orden media och personlig har fått en förändrad betydelse de senaste åren. Han är också noga med att påpeka att webben kommer att innebära en revolution, men att vi inte ens sett början på den ännu. Revolutionen kommer att handla om hur personlig media förändrar vårt sätt att kommunicera med varandra och betrakta vår omvärld.

Som exempel beskriver han skillnaden mellan det som förr var information och det som nu blivit media. Idag laddar unga män mellan tjugo coh trettio upp bilder på nätet som visar hur deras hjärtslag sett ut under den senaste joggingturen. Genom en pulsklocka och ett band runt bröstkorgen samlas informationen in. Det är inte direkt en ny uppfinning. Men när det som förr var information avsedd att användas av den enskilde individen blir publicerat online för alla, så blir det media. Och graferna i sig kan ha fler betydelser än att bara mäta löparprestationer. "You use it to get a date" säger Paul Saffo och syftar på att pulsgrafen kan visa att du är en hälsosam och frisk människa som inte använder droger.  "Även den geekigaste datan kan packas om till en produkt. Och det blir inte information. Det blir media", säger Saffo.

Paul Saffo kommer med många självklarheter i sin presentation, saker som jag trodde att publiken på Stanford skulle vara måttligt imponerad av. Och visst hörs några retoriska frågor från de äldre rävarna i fakulteten. Men överlag känns det tryggt att veta att vi i Sverige rent debatt- och trendmässigt ligger långt framme. Häftigare var det kanske i så fall att höra Day Maydans uttalande om hälsotillståndet hos sin kompis Steve Jobs tidigare idag, eller hur diskussionerna om en Macbook Nano med mjukvarutangentbord ägt rum mellan nyss nämnda Jobs och Paul Saffo. Men mer om det i ett annat inlägg.

Paul-saffoDet finns ett brittiskt tv-program om husrenovering kallat Location, Location, Location där namnet syftar till hur viktigt det geografiska läget är för alla typer av hus och lägenhetsaffärer. Och även om jag visste det innan så är det ingen tvekan om att den fysiska närheten mellan olika aktörer är extremt viktig för att det entreprenöriella ekosystemet i Silicon Valley ska fungera, trots en allt mer uppkopplad värld. Jag tycker det är ett perspektiv värt att ta med när man diskuterar onlinemöten och sociala medier generellt.

Paul Saffo ger även sin bild av vad som skiljer massmedia och personlig media, en bild som de flesta känner igen sig i tror jag:

Mass Media vs Personal media
TV vs The web
Living room  vs  Everywhere
Watch vs Participate
Consume vs Create
Few and large vs Many and small