Internet bara en av flera orsaker till papperstidningens fall

Sedan 1989 har dagspressens upplaga minskat med 22 procent från 4,9 till 3,8 miljoner. Som du ser började minskningen nästan tio år innan internet slog igenom på allvar i Sverige. Hur startade den negativa trenden och vilka andra faktorer gjorde att dagspressen försvagats de senaste tjugo åren? Det har Erik Forsberg på utvecklingsbolaget Mindpark försökt ta reda på i en ny rapport (se nedan). Rapporten försöker svara på hur tidningarna ska hantera balansen mellan papper och webb och hur marknaden egentligen ser ut idag. För vilka är egentligen lokaltidningens största konkurrenter?

Ur rapportens inledning:
Om vi börjar nagga på upplevelsen för kunderna/läsarna på webben gör vi det lätt för konkurrenterna. Läsarna vill ha det bästa innehållet. Och så länge innehålet är relevant spelar det mindre roll om avsändaren heter Aftonbladet, Metro eller Svenska Fans. Aftonbladet.se har redan idag en högre räckvidd än många lokala aktörer på de lokala marknaderna. Så frågan är: vem ska vara bäst på det lokala materialet på webben? Den lokala morgontidningen eller någon annan aktör?

Webbransonering?


1 kommentar

När jag var på studiebesök på en skånsk morgontidning före jul fick jag höra att ledningen där tidigare befarat att papperstidningen skulle konkureras ut av deras webtidning. Men när de sedan undersökte vad effekterna blivit visade det sig att de som läste tidningen på nätet inte var personer som slutat läsa morgontidningen utan i väldigt hög grad en helt ny grupp. Webtidningen gjorde alltså enbart att de nådde fler läsare. Intressant tycker jag.