Så mäts ryktesspridningen via nätet

Ryktesspridning följer ofta med på köpet vid större valrörelser och kampanjarbete. Motståndarna försöker med alla medel att svärta ner varandra, och ofta försöker man gräva upp ofördelaktiga uppgifter om opponenten från barndomen eller livet innan politiken. Förr var det svårt att se hur dessa rykten uppstod och framförallt hur de sprids vidare, men via nätets sociala arenor blir det lättare att både förstå och analysera.

Magnus Fasth på bloggen Lyckan 7 berättar om ett youtubeklipp som utmålar Barack Obama som antikrist. Klippet är publicerat på McCains Youtube-kanal och ska enligt Magnus vara skapat för att skrämma den kristna högern och varna för Obama. Magnus Fasth pekar på hur det du gör på nätet går att analysera för att mäta vilken spridning ett klipp eller ett rykte får.

"Sökningarna på Obama görs med många olika kombinationer av sökord.
Vanligt är förstås obama, tätt följt av barack obama. Sen följer lite
felstavningar och på sjätte plats kommer överraskningen; obama
antichrist. Här syns tydligt resultatet av kampanjen, väldigt mätbart
för den som vet vad folk söker på. Vilka sökningar du gör blir alltså
ett utmärkt hjälpmedel för den som vill analysera den här typen av
planterade kampanjer." Läs mer på Lyckan 7.

Bisonblog bevakar presidentvalet i bloggvärlden på uppdrag av Aftonbladet.se. Läs mer.