Obama
Det kan tyckas tidigt att redan nu utmåla Barack Obama som vinnare av det amerikanska presidentvalet. Men efter att ha zappat en stund framför tv:n, läst på ett gäng sajter och lyssnat på både svenska och utländska analytiker blir budskapet tydligt. Obama kommer att ta hem segern, trots en eventuell Bradley-effekt.

Björn Mellstrand håller med. Han är vd på kommunikationsbyrån JMW och bloggar flitigt om möjligheterna med sociala medier i både politik, näringsliv och samhälle. Han listar fyra orsaker till att Obama kommer att vinna:

1. Bushtrötthet
2. Obama satte agendan
3. The American dream
4. Förmåga att engagera

Läs mer om vad Björn menar med punkterna i inlägget Därför vinner Obama. Den fjärde punkten i listan handlar delvis om hur Obama lyckats organisera sin kampanjorganisation med hjälp av sociala medier. I ett tidigare inlägg talar Björn Mellstrand om något han kallar "microengagemang" och Politisk kommunikation 2.0, något han tycker att svenska partier borde bli bättre på.

"Obama har lyckats med att ta tillvara det lilla engagemanget - han
har insett att om många människor drar några få strån till stacken så
växer stacken mer än om några få drar många strån till stacken. De politiska partierna måste förändra sin syn på medlemskap och
engagemang. Inspireras av Obama! Ta till vara microengagemang i tid och
frågor. Då kommer det politska engagemanget 2.0 växa fram. Vilket
politiskt parti i Sverige blir först?"

Bild: BohPhoto

Bisonblog bevakar presidentvalet i bloggvärlden på uppdrag av Aftonbladet.se. Läs mer.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg