Voted
Vad som kändes som en evighetslång valrörelse är över, och både Barack Obama och John McCain är antagligen både utmattade och en smula förvirrade en stund som denna. Det skenande expresståg som den amerikanska kampanjcirkusen innebär har plötsligt stannat. Obama ska nu sätta sig i förarsätet för ett nytt tåg medan McCain får sätta sig i någon av vagnarna och åka med, vare sig han vill eller inte.

Valrörelsen 2008 kommer antagligen gå till historien som det mest välbevakade, både utifrån de traditionella mediernas intensiva rapportering världen över och de sociala mediernas roll som både kampanjplats, organisationsverktyg och opinionsbildare.

Det var någon som undrade om den svenska befolkningen är lika insatta i en vanlig svensk valrörelse som de varit i den amerikanska. Och det ligger något i den frågan.

En sökning på "Obama" på några populära bloggportaler visar att svenska bloggare varit flitiga i att kommentera och reflektera kring presidentvalet. Knuff.se listar 5 648 aktuella inlägg relaterade till Obama. Bloggportalen.se visar 11 2576 inlägg med samma sökord.

Det finns med andra ord ett stort politiskt engagemang bland svenska bloggare när det gäller det amerikanska valet. Och nu vill förstås svenska politiker lära sig så mycket som möjligt kring hanteringen av bloggar och sociala medier i presidentvalet, kunskaper som de sedan kan använda i nästa svenska valrörelse.

Samtidigt är det viktigt att inte glömma bort vilken stark påverkan de traditionella medierna har. Det räcker att besöka de svenska bloggportalerna för att se att så är fallet. Ofta kretsar olika diskussioner och debattämnen kring en eller flera artiklar på någon av de stora tidningssajterna och bloggvärlden fungerar som resonanslåda för enskilda ämnen. Det innebär att bloggarna ofta har makten att förstärka debatten kring vissa frågor och visa vad de tycker är viktigt, samtidigt som få debatter uppstår ur tomma intet. Det finns dock några undantag, debatten kring FRA-lagen är ett av dem. Där var det de sociala medierna som drev på de traditionella medierna och tvingade upp ämnet på agendan.

Barack Obama har lagt oerhört mycket pengar på "reklam" i TV. Det är ett relativt gammalt medieformat som dock fortfarande har stor spridning och påverkar många. Till exempel spenderade han 50 miljoner kronor på ett enda tv-inslag i torsdags kväll. Det var en halvtimme långt och sändes i sju kanaler samtidigt. Och investeringen lönade sig uppenbarligen, precis som den investering kampanjstaben gjort i att organisera sig via sociala medier och finnas tillgängliga på nätet i olika former.

Slutsatsen blir att olika medier är bra på olika saker. Sociala medier är bra för att skapa dialog, fånga upp synpunkter och bygga nätverk. De traditionella medierna är bra på att snabbt nå ut till många med ett tydligt budskap och ge en överblick. Jag tror att det finns plats för båda kommunikationsformerna även i framtiden. Men helt klart kommer de sociala medierna att spela en större roll än tidigare, även för svenska politiker.

Bisonblog bevakar presidentvalet i bloggvärlden på uppdrag av Aftonbladet.se. Läs mer.

Foto

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg