Bisonblog

Samhälle, internet, media

”Att jobba med print är som att vara sadelmakare”

Aftonbladetsaddle
Ikväll sändes det avsnitt av I ditt ansikte där komikern Magnus Betnér gör en standup framför Aftonbladets redaktionsledning. Den som följt Betnér längre än några timmar vet att han ofta ondgör sig över kvällstidningarnas nöjesjournalistik och hela programidén med I ditt ansikte är just att han ska konfrontera de människor han ofta skämtar om i sina föreställningar. Förutom att hacka ner på Aftonbladet i allmänhet och nöjesjournalistiken i synnerhet gjorde Magnus Betnér en rätt rolig kommentar kring papperstidningar under sin dragning. Vet inte om jag håller med riktigt, men kul var det ändå. Och redaktionsledningen skrattade gott. Jag tror det var ungefär så här han sa (klippet finns inte på nätet ännu):

"Ni jobbar ju på papper vilket måste vara svårt i dessa tider, men ni gör det ju bra. Att vara bra på print måste ju vara ungefär som att vara en riktigt bra sadelmakare. Man är bra på att göra sadlar men det är jävligt jobbigt att alla börjar åka bil"

Nåja, jag tror faktiskt inte att print kommer att dö. Däremot tror jag att nationell och internationell nyhetsjournalistik är bland det svåraste att försöka konkurrera med överhuvudtaget, och då allra svårast i pappersform. Däremot finns det både efterfrågan och möjligheter att slå sig fram med superlokal journalistik, nischade bransch- och facktidningar samt fördjupad nyhets-, samhälls- och nöjesjournalistik (t.ex. Fokus och Filter).

Och som Olle Lidbom på Vassa Eggen brukar säga:

"När andra ordnar i trupperna är det dags för anfall. Med andra ord: den
som vill starta en ny tidskrift bör göra det nu. Varför? Därför:
Bra tidningar som startar i lågkonjunktur har statistiskt större chans att leva länge.
Innovationskraften är låg i de stora förlagen som nu måste få de
befintliga titlarna att fungera. (Bara det senaste året har de
nyskapande titlarna kommit från små monoförlag: Filter, Språktidningen, Kryp & Kräl).
• Internationellt starka segment som manlig hälsa saknar svenska titlar.
• De stora titlarna måste satsa på webben."

När startar vi en svensk Wired som tar nätkulturens, medialandskapets och samhällets förändringar på allvar? Sign me up på den redaktionen tack.

(Bilder till kollaget: Quinet och Moonhouse.)

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Allt om den amerikanska subprime-krisen

Nästa

Spotify sakta men säkert

8 Kommentarer

  1. Om du kan skapa en wired som appelerar till vanliga människor ute i Sverige, då blir du rik.
    Om man i åmål vill köpa din tidning, då har du verkligen skapat ngt

  2. Hallå och Z-magazine låg tämligen nära det som du eftersöker om jag tolkar dig rätt. Sedan var ju såväl Internetguiden som Internetworld tidningar med tydlig konsumentinriktning från början.
    Problemet har sannolikt varit uthållighet i samtliga fallen. Internetworlds upplaga var väl omkring 10-15 gånger högre när det var en konsumenttidning, men när man inte klarade av att förnya Tele2-avtalet gjordes tidningen om till en affärstidning för att förenkla annonsförsäljningne.
    Mikael Pawlo
    Managing Director
    Mr Green

  3. När det gäller tidningen Z håller jag med dig. Den var något åt det hållet, men lite för mycket nöje och lite för lite samhälle enligt mig.
    När det gäller Internetworlds historia kan jag den ganska bra eftersom jag jobbat på och jobbar åt tidningen. Och Internetworld har både som konsumenttidning och affärstidning aldrig haft det fokus jag efterfrågar. Just samhälle, kultur och trender har aldrig varit i fokus. Nu vänder sig tidningen åt marknadschefer, affärsutvecklare och andra som jobbar professionellt med webben. Det är inte den målgrupp jag tänker mig med ”en svensk Wired”.
    Just att kalla det för en ”konsumenttidning” är att börja i fel ände. Storleken på upplagan är dessutom inte viktig så länge tidningen är lönsam. Men självklart måste man ju upp i nån slags hyfsad grundnivå på 5000-10000.
    Ja, jag vet att min idé är en utopi eftersom efterfrågan är ganska liten på den typen av tidning, men man kan ju få drömma.

  4. GURU bör återuppstå, lät ompacketerad breddad. Men jag är fortfarande säker på att upplägget innehöll de rätta byggstenarna. Är fortfarande arg på Bonniers för deras dåliga uthållighet.

  5. Ja, så klart – GURU. Förstår inte hur jag kunde glömma den. Sedan får man ju inte glömma Kinneviksblaskan Dolly heller.
    Hallå hade ett ganska bra utgångsläge inom Fanzine Media med Jonas Bonnier som beskyddare, men sedan kom ju den där artikeln om nätpedofiler i första numret som fick mängder av annonsörer att hoppa av.
    The Industry Standard gjorde ju ett svenskt försök också. Sedan fanns ju IT.Affärer.
    Många som varit ute och tassat i detta gränsland som sagt…
    Mikael Pawlo
    Managing Director
    Mr Green

  6. Man skall ju inte heller glömma Johan Jörgensens nättidning Interaktiv Tid.
    Ok, nu skall jag sluta .-)
    M

  7. Papperstidning kommer definitivt att försvinna. Frågan är när. Kan ta många många år tills dess. Kanske generationer.
    Har inte fått några indikationer på att supernischad journalistik i papper är framgångsrik. Både Filter och Fokus blöder väl, eller?
    Att starta en tidning i lågkonjunktur kan bli tuffaste laget. Visst – klarar man det – så kan det bli riktigt bra när vinden vänder. I annat fall kanske man just behöver den där högkonjunktur-stjutsen.
    B t w – var ju med och grundade Fanzine Media med Jonas Bonnier och jobbade i förlaget i många år. Svinkul. Men ingen kommersiell framgång. Vet ingen tidning som överlevde den förlagsresan. Det var väl Internetguiden som gick upp i IDG?
    Nu låter jag lite neggig – men jag är positiv – annars 🙂

  8. Print är ju bra till mycket. Men det ska bli intressant vad en lågkonjunktur gör mot dagspressen. Tror rätt många funderar en gång extra när förnyelseavin kommer nästa gång.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: