Läkemedelsbranschen – ett blivande mecka för sociala medier?

Internetworld
"Det saknas inte framtidstro när det
gäller webbens möjligheter i läkemedelsbranschen. Men aktörerna
balanserar ständigt på kanten till den traditionella reklamens värld –
en förbjuden värld när det gäller receptbelagda läkemedel. För att ändå
nå ut med sina produkter gäller det att hitta andra vägar, och där har
webben seglat upp som en kraftfull kanal. Än så länge har fokus legat
på att göra de egna bolags- och produktsajterna så bra som möjligt. Men
i och med de sociala mediernas intåg öppnas nya möjligheter. Genom
produktinformation, bloggar och nischade temasajter kan
läkemedelsbolagen stärka sina varumärken – utan att göra vanlig reklam."

Så börjar mitt reportage om läkemedelsbranschen i senaste numret av Internetworld. I artikeln berättar jag bland annat om hur läkemedelsjätten Pfizer jobbar med sluta röka-bloggar, sökmotoroptimering och produktsajter för att nå sin målgrupp.

Lif (Läkemedelsindustriföreningen) märker man också hur sociala medier börjar bli en del av vardagen för både patienter och vårdpersonal.

– Det kommer att bli vanligare att
läkare hänvisar patienter till produktsajter, säger han. Det går inte
att komma ihåg allt som doktorn säger. Vi märker på de frågor vi får
att patienten redan fått tips någonstans, ofta i ett community, säger Per Manell, ansvarig för it-frågor och utvecklingen av Fass.se på Lif. (ur artikeln).

Läs hela artikeln på Internetworld.se.

Hur ser då konsulterna på utvecklingen för webbmarknadsföringen inom läkemedelsbranschen? Kommunikationsbyrån GCI är vana vid att ha läkemedelsbolag som kunder. Jag träffade Martin Lindvall (blogg här) som tycker att läkemedelsbranschen borde
satsa mer på nätet och framförallt sociala medier. Han är ansvarig för digitala medier på GCI och har samlat
på sig en del slutsatser om branschen.
Enligt honom skiljer sig
läkemedelsbranschen från andra branscher.

Martinlindvall – Branschen har extremt speciella
förutsättningar för marknadsföring. Ofta anmäler företagen varandra och
branschföreningen har en stark ställning. I andra branscher testar man
gränser, men i läkemedelsbranschen utmanar man vare sig lagstiftning
eller branschföreningen eftersom konsekvenserna blir dyra.

Det finns en stark kultur av
slutenhet i branschen. Martin Lindvall tror att en ökad transparens
skulle gynna företagen. Det handlar inte om att släppa ut kritisk
information på marknaden, men att förstå att den information som inte
är affärskritisk inte nödvändigtvis måste behållas inom bolaget. Det
gäller att kommunicera med kunderna åt två håll. Då kan också en del av
den misstänksamhet som många konsumenter har kring branschen försvinna
enligt Martin Lindvall.

– Själva anser läkemedelsbolagen
att de hjälper människor i nöd, men det finns en uppfattning hos
allmänheten att de är lite fula och verkar bakom stängda dörrar, säger
han.

– I framtiden kommer sociala medier
att vara en självklar arena för läkemedelsbolagen. Sociala medier är
helt enkelt där folk pratar med varandra och där måste bolagen finnas
också.

I likhet med alla andra branscher
representerar läkemedelsföretagen varumärken. Och relationen med
varumärken bygger man hela tiden. Där kan sociala medier vara ett bra
verktyg enligt Martin Lindvall. Men det gäller att inte förhasta sig.

– De ska inte ha för bråttom att
kränga sina produkter via sociala medier, utan istället bygga
relationer med konsumenterna. Det finns en fantastisk medicinsk kunskap
hos bolagen – saker som människor frågar efter. Har du en god bild av
företaget och vad det kan så har du också en relation till det. Sen
kommer produkterna i nästa steg, säger han.

En annan potential som Martin
Lindvall ser är att lyfta fram medarbetare i rampljuset. Han menar att
andra branscher ofta lyfter fram forskare och läkare som sina experter,
och det borde läkemedelsbranschen också bli bra på.

– Läkemedelsbolagen behöver bygga
upp en närvaro i sociala medier och även finnas på nätet i allmänhet.
Folk söker på sin sjukdom, inte på varumärket eller medicinens namn.
Jag tror att läkemedelsbolagen skulle tjäna på att visa upp sin kunskap
för att skapa trovärdighet, och det tilllåter lagstiftningen, säger
Martin Lindvall

1 kommentar